25. 6. 2017

Vše pro dobro světa a Nošovic

Autor: Petra Andrýsková| 14. února 2011 | Přečteno: 525x |

Postavíte si vlastníma rukama dům, za ním si vysázíte vlastní zahrádku a za ní třeba malé pole. Jste spokojení a žijete pokojný život. Pak přijdou šikmoocí páni a vaše práce je v háji.

Své by o tom mohli říct obyvatelé Nošovic, vísky, která se proslavila pěstováním zelí a vařením piva. Jednoho krásného dne přišli manažeři a experti na kdeco a rozhodli se, že zrovna na tomhle drnu chtějí mít svou stříbřitou továrnu na extra levné vozy Hyundai. Nechcete nám prodat své pozemky? Máte smůlu, my se vás neptáme. My vám to oznamujeme.

Kdo se bouřil, toho nějakou dobu přesvědčovali, a když to nešlo po dobrém, přišel výhružný dopis a i ten, kdo se dušoval, že své pozemky neprodá, si raději zvolil bezpečí své rodiny. Režisér Vít Klusák (tentokrát bez Filipa Remundy) se do Nošovic vrací dva roky po dramatických výkupech pozemků v době, kdy se výroba v továrně již rozjela naplno. Její zaměstnanci mají přesně stanovanou dobu na každý svůj úkon a lidé nesedí v kancelářích, nýbrž v open-space hale, kde má každý svou vlastní kóji. Jako zvířátka.

prasatko

Jediným místem, které zůstalo na původní louce zachováno, je sedm lip, kde dřív bývala boží muka. Jak přiznal tiskový mluvčí Hyundaie, bylo jim (trochu překvapivě) trapné je kácet. Snímek zachycuje, jak vnímají firmu občané Nošovic dnes, jak se smířili s nuceným prodejem svých pozemků. Jak už jsme se přesvědčili u „české“ série, Vít Klusák umí točit snímky s humorem, který hořkne na jazyku jako rozkousnutý pepř. S nadhledem a lehkou ironií pozoruje mladíka vyhozeného z firmy Hyundai, protože se mu nelíbily tamější praktiky. Pozoruje nošovického provokatéra, jak sestavuje plechového strašáka jako výsměch firmě a staví jej před bránu továrny. Pozoruje, jak ženy ironicky okopávají motykami asfaltovou příjezdovou cestu k továrně. Do fabriky Hyundai jezdí lidé ve škodovkách. Když však diváci při premiéře na Mezinárodním festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě pozorovali, jak obyvatelé, kteří kdysi bojovali tělem i duší za své pozemky, prochází při exkurzi fabrikou a fotí se před ní, snesla se na jejich hlavu spíš kritika než pochvalné řeči. „Ti lidi jsou jako ovce,“ kritizovali někteří návštěvníci postavičky v oranžových reflexních vestách, kteří se nakonec podřídili.

auta

Celá mozaika mrazivých příběhů a nadnesených situací je poskládaná s pečlivosti Klusákovi vlastní. I přese všechnu snahu o kombinaci vtipného i děsivého, je však výsledný dojem dokumentu spíš unylý. Jakoby to téma bylo silnější než výsledné zpracování, a proto bude divák spíš přemýšlet o tom, co a proč se stalo bez ohromení ze snímku samotného. I v tom je však síla dokumentu. Samotní filmaři se během natáčení potýkali nejen s neochotou lidí vyjadřovat se k pro ně uzavřené epizodě jejich života, ale i nelibostí firmy, která se snažila bránit všemu negativnímu, co by o ní mohlo být zveřejněno. S tím souvisí vyvedení filmového štábu ochrankou z továrny, stejně tak předchozí zákaz natáčet jednu z lip, která začala po mnoha letech usychat. Jak tvrdí Stanislav Vojkovský, jeden z obyvatel Nošovic, srdcem vesnice bylo ono pole, na kterém teď místo hlávek zelí rostou auta- to skončilo a Nošovice jsou teď mrtvé.

lípy

Pokud čekáte nestranný pohled, nedočkáte se ho. Dokument je angažovaný, kritický a lidé jej prožívají spíš srdcem než hlavou a představují si sami sebe v situaci obyvatel Nošovic. Snímek se vám nemusí líbit, jeho účelem je vyvolat debatu a ukázat jeden pohled na věc. Není možná tak radikální jako Klusákovy dřívější filmy, netíná přímo do živého, jen tak nepříjemně šťourá, ale výborná akční kamera pak zcela jistě potěší i náročnějšího diváka. Ostatním aspoň ukáže, že ne vždy pravda a dobro zvítězí nad zlem. Od toho máme pohádky- ty ukazují, jaké by to mělo být. Dokumenty ukazují, jaké to v realitě je. A tento rozhodně stojí za vidění.plakat

P.S.: Pokud patříte mezi diváky, kteří ihned po rozsvícení světel odchází z kina, tentokrát doporučuji sedět na místě a počkat si na překvapení, které následuje po titulkách. Vyplatí se to.

Vše pro dobro světa a Nošovic

Dokument, sociální groteska, ČR 2010, 82 min.