30. 4. 2017

The Blind Side

Autor: Ivana Chlubná| 15. února 2010 | Přečteno: 1 088x |

Stačí jen málo a dva životní příběhy se propojí v jeden. A stačí ještě trochu míň a přepnete barvu na semaforu života, pro sebe a pro toho druhého. Blind Side je filmem o životních setkáních a ovlivnění druhého svým činem, otevřením sebe sama a ochotě nabídnout ruku.

Michael Oher je velký a poněkud těžkopádně vypadající mladý Afroameričan pocházející ze špatných rodinných poměrů. Leigh Anne Touhy (Sandra Bullock) je bohatá, kurážná a křesťansky založená peroxidová blondýna. A jednoho dne si usmyslí, že rozdá nové karty pro tohoto mladíka. Dá mu střechu nad hlavou, obleče ho a začlení ho do rodinného koloběhu, chová se k němu jako matka. Sama však netuší, jak právě Michael mění její život, pohledy na okolí a sebe sama. Jejich minulost a přítomnost se protnou v jedno. A aby toho nebylo málo, Michael je sportovně nadaný a vzhledem ke svým fyzickým předpokladům začne hrát fotbal a stane se jedním z nejslavnějších fotbalistů. Začátky bývají těžké, ale s někým, kdo vám kryje záda jde všechno líp. Bývá však pravidlem, že je v tom háček a lidská podezíravost číhá na každém kroku. Záleží jen na Michaelovi, jak se k ní postaví.

the-blind-side-22-550x366

Režisér Hancock vzal do rukou skutečný příběh, který sehraje podstatnou roli v historii nám nepříliš oblíbeného amerického fotbalu. Celý tento dáreček prezentuje v pěkném balícím papíru. Možná moc americké, možná moc moralistické, možná , a co? Vše je podáváno s přirozeností a bez zbytečného tlačení na divákovy city. Je jen škoda zbytečného zrychleného uvedení Michaela do rodiny a pro něj naprosto odlišných sociálních poměrů, kdy mohlo být využito společenského potenciálu filmu a ukázání rapidních rozdílů. Přesto je tento nedostatek kompenzován skvělými fotbalovými scénami, kdy i pro naprosto nezainteresovaného diváka působí vše dynamicky, neotřele a živě.

Po herecké stránce není co vytknout. Hlavní představitel je pro mě osobně Forrest Gump dnešní doby. Nemluvný, ale přesto herecky a lidsky výmluvný až dost. Pokud jde o Sandru Bullock, sama dobře ví, že čas hlavních partů v romantických komediích odeznívá a musí se rozhlížet i po jiných filmových oblastech. A ta ženská po čertech dobře ví, jakým směrem koukat. Nominace na Zlatý glóbus? Nominace na Oskara ?

Blind Side není průlomovým dramatem, přesto atraktivním pohledem mapuje současné problémy Ameriky, rasismus, velké sociální problémy a často nepřítomnou lidskou empatii. Zaslouží si pozornost, a to nemalou.

the-blind-side-22-550x366
Cesta ke článku: Cinemo.cz / FILMY / RECENZE: The Blind Side