26. 7. 2017

Smrt čeká všude

Autor: Matouš Erban| 18. dubna 2010 | Přečteno: 2 653x |

Ode dna až ke hvězdám. Tak by se dala definovat cesta téměř rok a půl starého snímku The Hurt Locker režisérky Kathryn Bigelow k celosvětovému úspěchu a k distribuci do našich kin.

.
Film byl nejprve uveden na několika festivalech, kde jej kritika přijala více než vlídně, ale jméno si neudělal. Totéž se dá říct i o putování americkými kiny, kde bez většího zájmu diváků snímek vyšuměl do ztracena, přestože pojednává o pro Američany citlivém tématu dnešní doby, válce v Iráku. U nás se film dokonce vůbec nedostal do kin, ale byl uveden pouze na stříbrných a modrých discích… Obrat nastal až v zimních měsících roku 2010 a s tím spojené udílení výročních Zlatých Glóbů a následných devět nominací Americké filmové akademie na Oscara, z nichž snímek šest, včetně ocenění za nejlepší film, přetavil ve zlatou sošku a převálcoval tak Cameronova Avatara. Nutno dodat, že zaslouženě, i když zlí jazykové tvrdí, že ovládnutí letošních Oscarů je pouhým politickým kalkulem.

photo_04_hires

Do děje více jak dvouhodinového snímku nás uvádí malý průzkumný robot, jenž si to sviští ulicí rozpáleného Bagdádu ke svému cíli: k průzkumu nálože připravené iráckými povstalci. Poté do akce nastupuje velitel roty Bravo seržant Thompson k rutinnímu úkonu zneškodnění bomby pod dohledem svých dvou pomocníku. Shodou náhod ale Thompson své kolegy živý již nikdy neuvidí načež je k profesionální pyrotechnické jednotce přidělen sebejistý a konfliktem v Afgánistánu prověřený, rotný Will James. Oblíbenosti svého předchůdce však díky svému nebojácnému a hazardnímu přístupu ke své práci nedosahuje ani vzdáleně… Do vystřídání roty Bravo zbývá 38 dní.

photo_07_hires

The Hurt Locker není válečným snímkem zaměřeným na miliony kulek létajících vzduchem v efekty nabušeném  prostředí permanentní akce jak u válečných snímků posledních let bývá zvykem, ale realistickou sondou do každodenního chleba skupiny mužů nasazujících své životy v zemi vzdálené mnoho tisíc kilometrů od svých domovů. Režii drží pevně v rukou Kathryn Bigelow, první žena v historii oceněná Oscarem a opěvovaná za svůj předchozí film K-19: Stroj na smrt, která na rozdíl od svého bývalého manžela a režiséra Avatara Jamese Camerona, buduje atmosféru použitím dokumentárního stylu kdy je dění na plátně zachycováno roztřepanou ruční kamerou a společně s poklidným tempem se snaží diváka vtáhnout do okupovaného Iráku, kde se ostatně The Hurt Locker přímo natáčel. Prostředí je dokonale využito při náročné likvidaci bomby nastražené v autě, kdy každý z okolních přihlížejících může být potenciální hrozbou či při vrcholné scéně celého filmu, která nás zavede do irácké pustiny k souboji přes objektiv odstřelovací pušky doprovázený nenápadnými zato podmanivými tóny Marca Beltramiho a Bucka Sanderse.

photo_08_hires

Do hlavních rolí byly záměrně obsazeny nepříliš známá jména, neboť v opačném případě by snímek notně ztratil na své věrohodnosti. Z herců vyčnívají Jeremy Renner, který ztvárnil postavu Willa Jamese a Anthony Mackie v roli J.T. Sandborna. Renner představuje charismatického vojáka, který k ukojení svých potřeb po adrenalinu dostává do nebezpečí i ostatní a jeho neortodoxní postupy jeho kolegům příliš po chuti nejsou. Na jeho postavě je vidět klasická přeměna někoho, kdo byl narušen prostředím války. Will se pachtí ve svém životě, jakmile je mimo dosah válečné vřavy, ztrácí půdu pod nohama a touží být zpátky v centru dění. Válka je pro něj drogou.  Sandborne i jeho parťák Eldridge (Brian Geraghty ) svého velitele ze srdce nenávidí a v jednu chvíli dokonce  Sandborne uvažuje o jeho odstranění. Nakonec však válka spory mezi nimi vyčasí a mezi vojáky vznikne zvláštní pouto.

photo_02_hires

Za slabinu snímku je často pokládán scénář, kterému je vytýkáno, že postrádá jakoukoliv dějovou linii. Celkově vzato mají kritici pravdu, v The Hurt Locker byste pevnou příběhovou linku hledali těžko. Otázkou však zůstává, zdali je to chyba. Novinář Mark Boal, jenž vystrčil růžky již svou předchozí prací, scénářem k filmu V údolí Elah režiséra Paula Haggise, v Iráku byl, tudíž ví, jak to tam chodí a své zážitky přepsal do scénáře, který neřeší politiku ani neodsuzuje samotnou okupaci amerických vojsk, nezaměřuje se na klasický americký patriotismus, ale pouze bez příkras podává reálný obraz vojáků sloužících pod vlajkou americké armády, kteří denně propůjčují své životy likvidaci bomb. Jsou-li karty rozdány takto, je potřeba operovat se silnou atmosférou a dobře napsanými dialogy, které musí být podpořeny přesvědčivými výkony.  V těchto ohledech snímek exceluje.

hurt_locker_ver4_xlg The Hurt Locker je osobitým snímkem, který nesedne každému. Přináší pohled na válečný konflikt bez jakéhokoliv přikrášlování a dělá to zatraceně dobře. Režisérka, přestože pracovala s minimálním rozpočtem pohybujícím se okolo patnácti milionů dolarů, natočila technicky zdařilý, atmosférou nabitý a obsahově brilantní film. V rámci žánru patří rozhodně k tomu nejlepšímu.

Smrt čeká všude (The Hurt Locker)

Režie: Kathryn Bigelow

Scénář: Mark Boal