24. 11. 2017

Škola života

Autor: Jakub Miller| 8. dubna 2010 | Přečteno: 675x |

On je šarmantní muž, ona dospívající dívka. Jejich osudy se jednoho dne střetnou, přeskočí jiskra a příslib lásky na věčné časy. Každý má ale kostlivce ve skříni, který se po čase dočká odhalení a vše, co zbyde, je holá skutečnost, že nejlepší škola je život sám. Silné herecké výkony a podmanivá atmosféra šedesátých let, to jsou hlavní tahouni filmu.

Mladá a naivní holka se až po uši zamiluje do atraktivního elegána s lesklým sporťákem a bezednou peněženkou. Spolu pak prožívají ty nejlepší časy jejího dosavadního života, jen aby nakonec kruté tajemství vyšlo na povrch, začaly téct tuny slz a před závěrečnými titulky si na diváka ještě film připravil velké poučení do života. Pokud zápletku podobného ražení neznáte, tak buď za a) jste nikdy neviděli žádný film b) jste hluchoněmí a máte šedý zákal. An Education není nijak průlomové dílo. Jeho největším esem v rukávu jsou pouze herci a nic jiného.

4V7I4947

Při sledování si patrně téměř každý bude klást otázku, proč Oscara za Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli získala naperoxidovaná Sandra Bullock a ne představitelka mladičké Jenny, Carey Mulligan. Její energetické a duchaplné ztvárnění teenagerky šedesátých let nejednou dokáže vykouzlit úsměv na rtech. Nepřehrává, nesnaží se za každou cenu roztříštit divákovy emoce na malé střípky pomocí slz a tváře v dlaních. Je sama sebou, díky čemuž působí jako sladká třešnička na vrcholu obyčejného dortu, který koupíte k narozeninám v každém větším cukrářství. Mužský protějšek, uhrančivý Peter Sarsgaard se sice snaží vyrovnat své partnerce a možná by to i dokázal, kdyby jej scénář tak často nedržel při zemi se vzkazem „Ona je středem příběhu, ne ty!„. Obsazení vedlejších postav, byť vskutku prvotřídní, je na tom ještě hůř tzn. slouží jako pouhé katalyzátory pro dění okolo hlavní hrdinky. Alfred Molina, Rosamund Pike a Dominic Cooper jsou tak pouze nuceni předvádět svůj herecký standart, který je sice na mainstreamové poměry stále vysoký nadprůměr, ale i tak by mohl být finální výsledek mnohem lepší.

IMG_7426

Škola života měla ambice stát se podobně kultovním dramatem, jako tomu bylo například u Pravidel moštárny. Co jí ale spolehlivě brzdí je nulová snaha scénáristy o jakoukoliv nápaditost děje či výraznější změny oproti knižní předloze. Do 3/4 se tak jedná o poctivou filmařinu, která oslní pouze díky vynikajícím hercům, z nichž (byť nechtěně) kraluje Carey Mulligan. Jakmile se ale kaštanový sporťák zastaví u benzínové pumpy a hlavní hrdinka dostane chuť na cigaretu, tak se celý snímek řítí do propadliště dějin s jistotou, že za rok si na něj téměř nikdo nevzpomene.

an-education-posterNešťastná láska, spousta omamných zážitků a varovné životní moudro na závěr. Škola života je jedna velká bitva. Bitva mezi fantastickými herci a fádní předlohou. Času na válčení je ale ukrutně málo a než se určí vítěz klání, tak už na plátně rolují závěrečné titulky. Poctivá filmařina na jedno použití, u které nuda naštěstí nehrozí.

Škola života

Režie: Lone Scherfig

Scénář: Nick Hornby