28. 4. 2017

Recenzia: Blue Valentine

Autor: Juraj Kordik| 3. února 2011 | Přečteno: 1 493x |

Príbehov o kríze priemerného amerického manželstva nájdete po večeroch v televíziách mnoho, a to kam sa len pozriete. Ich problémom je (okrem iného) nielen spracovanie, herecké výkony ale i scenár. Blue Valentine je však diametrálne iný. Diametrálne lepší. V čom?

Derek Cianfrance je u nás a pravdepodobne aj v celej Európe maximálne neznáme meno. Chlapík, ktorý vo svete filmu debutoval ešte v roku 1998 filmom Brother Tied na festivale nezávislých filmov v Sundance, sa živil ako režisér dokumentárnych filmov (Black and White: A Portrait of Sean Combs z roku 2006 je o americkom rapperovi P. Diddym). Minulý rok však natočil film, ktorým si získal pozornosť filmových kritikov všade vo svete. Nezávislá dráma s rozpočtom 1 mil. USD získala v Sundance nomináciu na Veľkú cenu poroty, dostala sa do oficiálneho výberu v Cannes, Chicagu, San Diegu i v najväčšom americkom filmovom festivale v Toronte.

Kdo je padouch a kdo hrdina...

Dej príbehu sa odvíja v dvoch časových rovinách. Retrospektívne sa tak prostredníctvom paralelne rovnako dlhých flashbackov vraciame k zoznámeniu Cindy a Deana, k ich sexuálnym zážitkom a dôvodom, prečo sa dvaja v skutočnosti absolútne rozdielni mladí ľudia zaviažu stráviť jeden s druhým zvyšok svojho života. Elán a radosť zo života, počiatočné nadšenie a ružové okuliare vystrieda v kresle domova usadená manželská kríza, rozčarovanie a precitnutie do reálneho sveta.

Pred 10 rokmi: Dean a Cindy tvoria pár už niekoľko rokov. Dvaja mladí ľudia sa stretli pred niekoľkými rokmi v domove dôchodcov, keď Dean pracoval ako sťahovák nábytku, prevážal sem veci jedného starého pána a Cindy bola na návšteve u babičky. Pre Deana to bola láska na prvý pohľad. Pri druhom stretnutí v autobuse ju Dean očaril svojou bezprostrednosťou a úprimnosťou. Cindy, dobre sa učiaca študentka s víziou kariéry doktorky, prechádzajúca ťažkým ľúbostným vzťahom s dievčenským idolom Bobbym a utekajúca z rozhádaného a nešťastného prostredia domova sa začala s Deanom stretávať. Pekne naplánovaný a sľubne rozbehnutý život na medicíne však nečakane prekazilo tehotenstvo. Dean sa však zachová ako veľkodušný a správny chlap a o Cindy sa postará.

Kdo je padouch a kdo hrdina...

Súčasnosť: Cindy (Michelle Williams) pracuje ako sestrička v miestnej nemocnici, Dean (Ryan Gossling )je dlhodobo nezamestnaný, len občas zájde na nejaký brigádu, pričom sa obaja starajú o milovanú dcérku. To, čo sa na prvý pohľad môže javiť ako manželská idyla, je však len ilúzia spokojného amerického života. Cindy si uvedomuje, že jej Dean jednoducho nemá čo ponúknuť, to, čo ju na ňom kedysi priťahovalo je preč a ostala len čistá realita, otvorené oči a pohľad dospelej, v nešťastnom manželstve frustrovanej ženy. A nepomôžu jej ani Deanove snahy vzkriesiť ich dávno vyhasnutý (nielen) sexuálny život v lacnom hotely, v ktorom sa udeje pomyselný klinec do rakvy ich vzťahu.

Postavy pôsobia od počiatku nejednoznačne. Prvotne si vaše sympatie získa Dean – milujúci otec, ktorý by svojej dcére zniesol i modré z neba a za rodiča by ho chcel každý, kto chce pre svoje dieťa to najlepšie. Naopak Cindy vystupuje ako odmeraná, prísna, rozumovo zmýšľajúca a pracujúca žena, ktorej sa dostať pod kožu nie je vôbec jednoduché. Časom však Cindy porozumiete a žijete každým jej krokom. Napriek tomu, že sa z nej nestala doktorka, vypracovala sa na samostatnú ženu s mnohými možnosťami a naštartovaným životom. Naopak Dean ostal presne tam, kde kedysi – je to nerozvážny chlapík, ktorý zahodil svoju budúcnosť, ak by nejakú vôbec mal, keby sa bol viac snažil, navyše pôsobí pri manželke len ako figúrka, a prekážkou brániacou jej v rozkvete nie je malá dcérka, ale práve on. Svojou láskou k malej Frankie odvádza Cindine myšlienky na rozvod, láskou k nej samej ju však dusí a ničí. Otázka, ako sa zachová Cindy, ktorá sama vyrástla v nešťastnom manželstve, kde jej matka celý život trpela a znášala psychický útlak, hoci Dean ju ničí iným spôsobom, visí vo vzduchu počas celého filmu. Cindy sa tak nevie vymaniť zo vzťahu, v ktorom trpí najmä kvôli dcére a záväzkom, ktoré pociťuje voči Deanovi. Ocitá sa tak v podobne bezvýchodiskovej situácii ako pred rokom Kate Winslet v Revolutionary Road, v ktorej sa bije túžba po slobode s rodinnými povinnosťami.

Kdo je padouch a kdo hrdina...

Kritikmi vynikajúco hodnotený film so skvele napísanými, bolestivo uveriteľnými, až mraziaco realistickými dialógmi sa vám vryje pod kožu. O vynikajúci soundtrack sa postarala takmer výsostne formácia Grizzly Bears, dve skladby si strihol predstaviteľ Deana Ryan Gossling. Čo je ale na filme naozaj neprehliadnuteľné, sú herecké výkony dvoch hlavných protagonistov, za ktoré boli obaja nominovaní na Zlatý Glóbus. Ryan Gossling ukázal už dávnejšie, že mu viac sedia charakterné úlohy ako roly v romantických filmoch pre dievčatá (srdce i nervy týrajúci The Notebook), v postave Deana predviedol komorné, uveriteľné a citlivé herectvo, ktoré mu v spoločnosti Michelle Williams neskutočne ide. Tá si za výkon vo filme opäť vyslúžila nomináciu na Oscara (prvá bola za Brokeback Mountain). Herečku, ktorá každým novým filmom dokazuje, že má omnoho na viac, než jej kolegovia z Dawsonovho sveta, v ktorom pred rokmi začínala, napriek tomu, že hlavné roly hrá najmä v nezávislých a nízkorozpočtových filmoch, sme mohli v poslednom čase vo vedľajších úlohách vidieť napríklad v Shutter Island či Deception. V Blue Valentine jej Cindy veľmi rýchlo uveríte. Sedela jej ako mladá introvertná intelektuálka aj ako životom deprimovaná, o domácnosť sa starajúca pracujúca žena. Veríte jej každú slzu, plač či hnev. Bez toho, aby prehrávala, vybičuje svoje party do krajnosti a vám vy sa pristihnete, že máte po tele zimomriavky. Záverečná desaťminútovka už je len čerešničkou na torte za vynikajúco odvedeným hodinu a pol trvajúcim filmovým výstupom. Kompaktne je Blue Valentine veľmi dobre spravený film.
Na Blue Valentine tak skoro nezabudnete. A možno, keď sa prejdete doma po ulici, nájdete vnútri domov nejednu podobnú rodinu. Film o živote, ktorý by sme nikto nechceli, no môže byť tak blízko, ako poštová schránka pred našim vchodom.

plagatBlue Valentine
Dráma

USA, 2010, 112 min.