28. 7. 2017

Drew, Vyfič!

Autor: Artur Kononov| 23. prosince 2009 | Přečteno: 551x |

Možná si budete říkat, že je na plátně další přiblblá teenagerovská komedie, která jen stěží osloví mladou generaci. Tak to taky i bude. Drew Barrymorová, kterou si každý neodmyslitelně spojí s postavou Dylan Sandersové z akčních filmů Charlieho andílci se pustila do natáčení a přinesla nám teenagerovský příběh Whip It! z prostředí drsných bruslařských závodů Roller derby.

whip-it-posterBliss (Ellen Page) trčí v jednom texaském zapadákově, kde dělá servírku rychlého občerstvení a už ji doslova přestal bavit její nudný život. K tomu všemu ji její matka (Marcia Gay Harden) nutí do nesmyslných účastí na soutěžích krásy. Film dostává nové obrátky, když se k hlavní hrdince dostane leták o náboru do týmu „drsných bruslařek“, který se koná v sousedním divokém městě Austinu.
Možná je to trochu zvláštní, ale celý film mi přišel jako stylizace do 80. let. Automobily, které známe ze starších filmů, nemluvě o televizorech a CRT monitorech. Punk ovládá atmosféru a móda připomíná minulá desetiletí. Možná je to účel anebo se kolem Austinu opravdu zastavil čas.
Vraťme se raději zase k ději filmu. Roller derby se Bliss tak zalíbí, že začne usilovně trénovat a stává se pomalu hvězdou týmu, ovšem její rodiče nemají ani tušení, jaké vylomeniny jejich dcerka provádí.
Film se začíná trochu rozjíždět. Více humoru, více drsných scének a také se tu objeví i nová láska, jak už to u těchto komedií bývá. Z hrdinek srší zápal pro hru, které si užiji do sytosti. Natáčení se neobešlo bez několika modřin: „Bylo to v některých chvílích trochu drsné, ale pro mě, děvče z Kanady, to nebyl zas takový oříšek,“ s úsměvem na tváři konstatuje Ellen.

Co je vůbec Roller derby zač? Pro ty, kteří o tomto sportu slyší poprvé, jsem připravil malé vysvětlení. Roller derby je americký týmový sport, který se provozuje na kolečkových bruslích. Na jakémsi oválu do sebe hráči v chráničích narážejí a snaží se vytlačit protihráče. V poslední době je tento „sport“ velmi oblíbený u mládeže, především u děvčat.

Když to tedy shrnu a vezmu v úvahu, že je to režijní debut Drew Barrymore nemohu čekat žádný filmový zázrak. Sice jde o asi milionkrát ohraný příběh s lehce předvídatelným dějem, ale i tak má toto dílo něco do sebe. Tak v čem tedy spočívá význam této průměrné teenagerovské komedie? Je to v báječné hudbě, která doprovází celý snímek a dodává rytmus sportovním utkáním rollerek. A hlavně v představitelce hlavní role (Ellen Page), která zde ukázala své herecké umění. Film má v sobě i pár příjemných emočních a drsných scének, které stojí za to (hlavně ta milostná u bazénu). To je ovšem vše v čem spočívá zázrak. Celkově je to film na který si po týdnu už nevzpomenete, takže se není proč vzrušovat.

Žánr: komedie
Scénář: Shauna Crossová
Režie: Drew Barrymorová