28. 4. 2017

Recenze: Opravdová kuráž

Autor: Jakub Miller| 26. ledna 2011 | Přečteno: 590x |

Zatímco herci z jeho věkové skupiny už práci pověsili na hřebík nebo se objevují pouze v komediálních či televizních rolích, tak Jeff Bridges na stará kolena dokazuje, že jeho dny slávy zdaleka nejsou u konce. Minulý rok to bylo pokračování kultovního Trona, teď je to western o jednookém maršálovi. Většina žánrovek z doby, kdy se kolty nosily proklatě nízko u pasu, se v posledních letech prezentovala spíše jako balady o smyslu života, kde kovbojům zvlhnul střelný prach. Bratři Coenovi se tak dané látky ujmuli lišáckým způsobem. Příběh o dívce, které lehce pošahaný bandita zabije otce a ona, místo aby utíkala brečet do kouta, si najme ostříleného pardála, není čistě akčním filmem (3:10 to Yuma), ale zároveň se nejedná ať už o meditační dílo (Proposition) či divoký západ ze staré školy (Leone). Opravdová kuráž je všehochutí, jenž do sebe míchá to nejlepší z několika tváří doby správných chlapů, krásných žen a duelů na život a na smrt.

Matt Damon je opět frajer.

Opravdová kuráž (dále True Grit) na první pohled nepůsobí jako typicky „coenovský“ film. Už jen samotný rating (od 13 let) a absence jakýchkoliv neslušných výrazů poukazují mnohem více na mainsteam, než-li snímek mířený na specifickou skupinu diváků. Tak či onak, právě snaha o získaní co největší škály potenciálních zákazníků je největším plusem True Gritu. Každý si něco najde. Pro dívky a ženy je zde postava čtrnáctileté Mattie, která se nebojí vkročit do světa mužů či dokonce i proti němu bojovat. Je až k nevíře, jak dobře se bratrské duo dokázalo poprat s takto komplikovanou postavou. I když mladá dívka nejednou přejde do ofensívy (smlouvání atd.), tak stále se její slovní šarvátky drží na ideální hranici mezi „odvážná holka“ a „nepříjemná feministka“. Jen málo scénáristů něco takového dokáže.  A pokud ani to nestačí, tak vždy tu pro něžné pohlaví budou koně a jeden poník.

Pro muže je zde pak samozřejmě chlapácky Jeff Bridges, kterému původní John Wayne nesahá ani po paty. Zatímco maršál Cogburn ze ’69 pouze pil a sem-tam prohodil nějaký smysluplný dialog, tak jeho verze z nového tisíciletí je komplikovaná postava, jenž si v jednom momentu stěžuje na svých několik ex-manželek, jen aby v další chvíli metala moudra o životě za zvuků opakovací karabiny. Nejlepší je, že ať už dělá Jeff Bridges ve své roli cokoliv, tak je skoro nemožné neobdivovat, s jakou lehkostí se dokázal do svého hrdiny vtělit. Vrcholem jsou černý humor, který se celým dějem proplétá. Chcete být správný křesťan a pohřbít před chvílí zabitého lumpa? Škoda, odpoví vám jednooký maršál. Chlapeček se měl nechat zastřelit v létě, kdy není země tvrdá jako kámen. Takhle jej stačí nechat opřeného o zeď dřevěné chajdy, ať se o pohřeb postarají místní masožravci.

Jeff Bridges v žádném případě nepatří do starého železa.

Poslední odstavec si většinou nechávám na kritiku. Problém True Gritu je, že se zde nedá nic kritizovat. Snad jediná chyba by se dala vidět v přílišné snaze zviditelnit postavu Joshe Brolina na plakátech, neboť ve filmu samotném si jeho výkonu divák užije pouze na několik minut… ale že stojí to za to. Opravová kuráž je zkrátka dokonalým příkladem, jak by měly westerny pro nové tisíciletí vypadat.  Napínavá akce, vynikající herectví, dobře napsané postavy a to vše podtrženo rukou zkušeného režiséra(ů). Divoký západ není v současné době mrtvou záležitostí. Pouze se vyvinul a nastavil si nové cíle. I samotný Leone by mi dal určitě zapravdu, že nový masterpiece bratří Coenů je (minimálně) nejlepší žánrovkou poslední dekády. Tleskám ve stoje.

True Grit Plakát

Drsní chlapi, peprný humor a jedna malá holka. Westernový žánr vstoupil do druhé dekády 21. století správnou nohou. Už nezáleží na tom, zda-li máte orgasmus při každém scéně Leonovým filmů nebo si užíváte akční vlak do Yumy. True Grit má v sobě všechno a mnohem více. Je to všehochuť celého žánru, jenž vás chytne a nepustí až do závěrečných titulků.

Opravdová kuráž

Režie: Ethan CoenJoel Coen

Scénář: Ethan CoenJoel Coen