28. 4. 2017

Legenda o Sovích strážcích

Autor: Petra Andrýsková| 29. listopadu 2010 | Přečteno: 994x |

Legenda jak o blanických rytířích v sovím podání- to je nejnovější 3D animák z dílny Warner Bros. Vznikl na motivy série knížek spisovatelky Kathryn Lasky.Hlavními postavami je zde sourozenecká dvojice naprosto rozdílných bratrů: Soren je snílek tělem i duší, který věří v existenci Sovích strážců Ga´Hoolu; Kludd bezpáteřní bojovník, který se nebojí jít proti přátelům i rodině, v níž se cítil nedoceněný. Každý se postaví na jednu stranu bitevního pole a naivní Soren stále doufá, že ve svém bratru objeví dobro, na což málem doplatí. Všechny postavy (sovy) jsou zde výrazně typizované. Kromě silného opozičního vztahu mezi bratry zde můžeme najít zábavného Kopíka, hrdinu Lyze Kiela, drsňáka Metalbeaka nebo jeho krutou soví manželku. Dospělý divák se zde snaží hledat i větší propracovanost charakterů, ale té se nedočká ani v průběhu filmu. Sovy zde mají charaktery jen v rámci funkčnosti celého příběhu. Je zde však patrný motiv, který jde za hranici filmu, čímž je metafora na druhou světovou válku v podobě bratrovražedného boje.

Sovy

Ten nejlepší divácký zážitek ale prožíváme hlavně ve scénách, kdy sovy roztáhnou svá křídla a vznesou se do oblak. Animace je velmi realisticky propracovaná, vychutnává si každý pohyb sov jak při klidném letu na pozadí západu slunce, tak i při tréninku Sorena v bouřce. Hlavně si ale užívá soví boj, kdy protivníci proti sobě nastoupí v plechových helmicích, jež z jejich nevinných sovích kukučů dělá dravce, a s kovovými drápy. Dramatičnost podporuje hlavně zpomalení ve chvílích největšího napětí nebo přímého střetu, jak se to často dělá v historických filmech u hromadných bitev, aby se zesílil celý účinek. Někdy tento prvek může působit zbytečně, ale tady zdůrazňuje jen tam, kde má.

sovy

Objevuje se i určitá snaha o vtipnost a lehkost. Jsou to dvě postavy, jež mají zábavný charakter- především je to Kopík, jež je prototypem dobromyslného trotla, a Ježura, která se konečně dočkala splnění všech předpovědí. Vtipná má být nejspíš i scéna na začátku filmu, kde se nejmladší sestra poprvé vyzvrací. Celkově však tyto snahy spíš narušují celkový dojem.

Nevýhodou je také to, že zpočátku se člověk ztrácí v jednotlivých sovách. Přece jenom když se na plátně objeví pětičlenná soví rodinka s ne úplně lehce zapamatovatelnými jmény, může v tom být trochu zmatek. Když se těch sov objeví ještě pětkrát víc, potřebuje divák chvíli na zorientování. Některá složitá jména (jako hrdina Lyze Kiel) a soví monotónnost mohou zbytečně odvádět pozornost, i když je zřejmé, že se tvůrci o určité grafické rozlišení snažili.

2010_legend_of_the_guardians_the_owls_of_ga_hoole_poster_002Zack Snyder použil svůj cit pro akční scény i v animovaném filmu, které je určen většinou hlavně pro děti. Snaží se tak o trochu jiný žánr, než je u současných animovaných filmů běžné. Není úžasně vtipný jako Doba ledová nebo Shrek, ani nostalgický jako Příběh hraček nebo Vzhůru do oblak. Je hlavně úžasně akční a skvěle technicky propracovaný. Otázkou zůstává, do jaké míry to děti dokážou ocenit. Já s klidným svědomím dávám palec nahoru.

Legenda o Sovích strážcích

USA/Austrálie, 2010, 90 minut

Režie: Zack Snyder