28. 4. 2017

Recenze – Harry Potter a Relikvie Smrti, Část 1.

Autor: Jakub Miller| 12. listopadu 2010 | Přečteno: 7 795x |

S adaptací Harryho Pottera to vždy bylo velmi těžké. Někomu vadily škrty v příběhu, někomu naopak až moc doslovná věrnost a někomu to bylo úplně šumák a ještě doteď považuje Ohnivý pohár za nejlepší díl celé ságy. Několik let se čekalo, zda-li už konečně bude pokořen třetí díl od Cuaróna, ale i po fantastické pětce si stále Vězeň z Azkabanu udržel své prvenství. Nemá smysl chodit kolem horké kaše. První část sedmého dílů o brýlatém čaroději nasazenou laťku nepřekonala, za což ale může rozpůlení děje, kterému tím pádem chybí „dech beroucí“ závěr, po jehož shlédnutí si na film zajdete do kina klidně ještě desetkrát. Díky nápadistosti Yatese a, poprvé v celé sáze, i absenci Klovesovy scénáristické vaty má ale opět Harry Potter šanci stát se tím, čím vždy v roce své premiéry byl – největší kinematografickou událostí.

Voldermort konečně dostává hodně prostoru.

Základním stavebním kamenem celého děje je skutečnost, že (v první části) se do Bradavic nepodíváme. Lokace se mění každých několik minut, od Ministerstva kouzel v Londýně, přes sídlo Malfoyů, až k pochmurným lesům po celé Británii. A právě to je největší výhoda filmu – stále se něco děje, ale v místech, která byla divákovi doposavaď neznámá. Zatímco předchozí díly šly klasickou šablonou „Příjezd do školy, nastane problém, vyřešíme ho v okolí školy, nebo při nejhorším si i na chvíli odskočíme mimo ní„, tak zde (pokud jste nečetli předlohu) není nikdy jasné, kam se budou cesty hlavní trojice ubírat a jaké nebezpečí na ně může čekat za každým rohem, neboť jsou uprchlíci hledaní po celém státě. Nový Harry Potter má tak mnohem blíže k survival thrilleru, než fantasy pro mladistvé.

Bradavice nahradil ruch Londýna, pusté lesy, sklepení kobky a skalnátá pohoří.

Cuarón změnil kouzelnickou školu, Yates změnil kouzelnický svět. Kámen mudrců oproti Relikviím smrti působí jako Večerníček, o tom není pochyb. V porovnání s předchozími díly se zde brutálnějšími momenty nešetří (roztrhaná kůže do masa, cákance krve na stropě atd.) a akční scény konečně působí… akčně. První náznaky byly již v Princi Dvojí krve, konkrétně ve scéně souboje Harryho a Draca v chlapeckých umývárnách, ale teprve až zde svou vizi dovedl režisér k dokonalosti. Má to spád, má to napětí, má to šmrc. A když po sobě nepálí hůlky kouzla hlava-nehlava, tak přijdou na řadu lehce horrorové (dům Bathildy Bagshot) momentky nebo absolutní depka (ničení medailonového viteálu) ála Fénixův řád.

Samozřejmě, že první část sedmičky není bezchybná záležitost. Nejvíce jí samozřejmě škodí právě rozdělení na dva samostatné filmy. Na jednou stranu zde máme ultimátně věrnou adaptaci, na druhou příběh bez pořádného konce a taky hodně velké změny co se týká postav. V předchozích dílech se vše točilo okolo trojice Harry-Hermiona-Ron. Kdo četl knihu tak ví, že právě v její první polovině se Ron na několik kapitol vytratí a děj se odehrává pouze z pohledu jeho dvou nejlepších kamarádů. Osobně to vidím jako zajímavou změnu, neboť najednou je celý příběh mnohem smutnější a temnější kvůli absenci charakteru, jehož hlavní rolí bylo „odlehčit atmosféru vtipy“, nemluvě o tom, že divák se ještě více začne soustředit na Hermionu, která je srdcem a hlavou party.

Při útěku Gillet Mach 3 nesežene.

Když už jsme u té ústřední trojice, tak by asi bylo správné se zmínit o výkonech herců. Připraveni? Nejlepší v dosavadní sérii, což sice při pohledu na prvních několik dílů není zas tak velký kompliment… Emma Watson již zářila v Princi Dvojí krve, ale až teprve zde, díky většímu důrazu pouze na Radcliffovu a její postavu, se mohla rozjet naplno. Její Hermiona už není naivní holka, která spí s učebnicemi pod polštářem a místo Bible si čte školní řád. Je to dívka na prahu dospělosti, která musí vykonat nejednu velkou oběť (film začíná právě jedním z těchto momentů a moc k smíchu to není), což se pomalu ukazuje i na její klesající vůli pokračovat v cestě, jenž si kdysi vybrala a která stále nemá konce. Poprvé v celé sáze je také vidět ona neúnosná beznaděj a strach ze smrti blízkých, což zosobňuje postava Rona a ze smrti jako takové, což se naopak odráží v Harryho návštěvě hrobu svých mrtvých rodičů v Godrikově dole.

Jaký otec takový syn... kdo ví.

Po technické stránce je Harry Potter famózní počin, který Yates vyšperkoval do sebemenšího detailu (aby ne, když máte rozpočet Avatara). Lokace jsou úchvatné po všech stránkách, triky jsou jsou (jak jinak) vrcholem současnosti a za střih by měl film snad dostat Oscara. Scénárista Kloves se konečně zbavil nutnosti do příběhu zakomponovat „pubertální“ vatu a jede svižně podle předlohy, aniž by se divák dočkal nesmyslných dialogů mezi postavami. Sice občas právě ona absolutní věrnosti knize trošku zpomaluje dění na plátně, ale i tak je to stále lepší, než kdyby jednání hrdinů nedávalo smysl (ano, Ohnivý poháre, ukazuji na tebe). Desplatův hudební doprovod sice nedosahuje nepřekonatelného Hoopera, ale k daným scénám se hodí a to i přesto, že žádnou pamětihodnou melodii v něm nenajdete.

Létání na testrálech je stále děsně cool.

Nejlepší filmový Harry Potter? Ano, pokud vznikne sestřih obou dvou částí dohromady, jinak působí první polovina velkého finále nedodělaným dojmem a to jí hodně škodí. Je to sice ten nejakčnější, nejtemnější, nejbrutálnější a nejnapínavější díl s nejlepšími hereckými výkony, ale bez poslední návštěvy Bradavické školy to vše trošku ztrácí smysl. Nezbývá než si počkat ještě pár měsíců. Pokud se bude Yates v závěru držet stejných postupů, tak má šanci se přes tu hranici 90% přehoupnout. Momentálně se pouze jedná o jeden z nejintenzivnějších filmových zážitků roku, který ale skončil v momentě, kdy se celý příběh rozjede na plné grády. Ach, ty cliffhangery…

P.S. Český dabing se až na pár vedlejších postav povedl.

Harry Potter a Relikvie smrti, Část 1. - Officiální plakát

Harry Potter nakročil do finále první poloviny správnou nohou. Technicky bezchybný, herecky vysoce nadprůměrný a velmi dobře ozvučený film, který mnohem více připomíná dospělý thriller, než-li dětskou fantasy a jehož režisér místy koketuje s genialitou. Pokud se samotný závěr bude držet stejných norem, tak je zde vysoká šance na překonání i nedotknutelného Vězně z Azkabanu.

Harry Potter a Relikvie Smrti, Část 1.

Režie: David Yates

Scénář: Steve Kloves