23. 11. 2017

Greenberg – Pan Dokonalý

Autor: Juraj Kordik| 2. prosince 2010 | Přečteno: 404x |

Noah Baumbach je pre väčšinového, multiplexovo zameraného diváka skôr neznáme meno. Pre klubového filmového fanúšika je však pojmom. Režíroval síce len 6 celovečerných filmov, no do povedomia sa dostal i vďaka skvelým filmovým scenárom (spolupráca s Wesom Andersenom na Fantistic Mr. Fox, Živote pod vodou alebo nominácia na Oscara za scenár k The Squid and the Whale).

Greenberg – Pan Dokonalý

Momentálne žne úspechy v Amerike jeho nový film Greenberg (Pan Dokonalý), ďalší konverzačný film na tému ľudskej osamelosti a pocitov nepochopenia medzi (aj blízkymi) ľuďmi. Roger Greenberg (Ben Stiller) sa po pobyte na psychiatrii rozhodne vrátiť z New Yorku do rodného L.A., kde býva a stráži bratov dom, ktorý na 6 týždňov odlieta aj s rodinou na dovolenku do Vietnamu. Vďaka tomu stretne bratovu pomocníčku v domácnosti Florence (Greta Gerwig), ktorá by mohla dať jeho životu nový impulz. 40-ročný depresívny starý mládenec však potláča akékoľvek city k 25-ročnej príležitostnej barovej speváčke, po pokusoch o sex prichádza krik a výčitky.

Stretnutia s najlepším priateľom  Ivanom či bývalou láskou Beth však vždy viac či menej končia neohrabaným spomínaním na to, čo bolo alebo mohlo byť, keby to kedysi Roger nespackal. Debata so skupinou mladých na párty na konci filmu však nevyznieva ako generation gap, avšak ako Rogerova neschopnosť prispôsobiť sa okolitému svetu. Rogerovi ako neprispôsobivému jedincovi veriacemu len vo vlastnú pravdu tak neostáva nič iné, ako vypisovať sťažnosti na americké aerolinky, Starbucks alebo taxíkov na prepravu psov. Dokáže však krehká Florence prebudiť Rogera z prapodivného spôsobu života do reálneho sveta?

Greenberg – Pan Dokonalý

Baumbach získal za film nomináciu na Zlatého medveďa v Berlíne a s počtom nominácii na nezávislé Spirit Award má výrazné šance na úspech. Snímka ako stvorená na filmové festivaly s vynikajúcimi hereckými výkonmi. Baumbach má schopnosť vysúkať aj z filmových komediantov kvalitné herectvo (jeho ostatná snímka Svatba podle Margot, kde pojašený Jack Black skvele sekundoval Nicole Kidman a Jennifer Jason Leigh), Ben Stiller už dlhšie čakal na podobnú rolu. Pripomenul mi Jimma Carreyho vo Večnom svite nepoškvrnenej mysle. Greta Gerwig nie je európskemu divákovi veľmi známa, v Amerike ale fičí v nízkorozpočtovým produkciách obiehajúcich po festivaloch.

greenberg1Filmu dominujú pomalé, kĺžuce zábery kamerou, na soundtracku je hudba citlivo vyberaná k jednotlivým scénam tak, aby vhodne dokresľovala cítenie postáv. Hudba od starých vypalovačiek zo sedemdesiatych rokov minulého storočia až po dnešné bluesovo-jazzové popevky. Napriek všetkým pozitívam sa popcorn milujúci diváci môžu nudiť už od desiatej minúty filmu. Je to film pre náročných o náročných. Pomalý, citlivý, veľa ukazujúci a ťažšie zabudnuteľný.

Režie: Noah Baumbach
Hrají: Ben Stiller, Jennifer Jason Leigh, Greta Gerwig, Dave Franco, Rhys Ifans, Juno Temple, Brie Larson, Mark Duplass

Režie: Noah Baumbach