28. 4. 2017

Predátori

Autor: Vladimír Petrila| 26. červnaec 2010 | Přečteno: 1 129x |

Najznámejší vesmírny lovec sa vracia späť na obrazovky, respektíve na strieborné plátna! Podaril sa tento kúsok, ako väčšina „upgradeáčov“ z osemdesiatych rokoch alebo to je prepadák ako Votrelec vs. Preátor?

Už je to nejaký ten piatok, kedy sa na plátnach kín, a obrazovkách televízii púšťal Predátor, v ktorom behá macho „Arní“ s extrémne „prerastenou“ automatickou puškou a s výrazom, že mu nerobí problém zodvihnúť zhruba tonu vážiaci voz, rozstrieľať celý drogový kartel a popritom dokonale hláškovať a ku konci si to stihol rozdať aj s medzigalaktickým (spomínaným) predátorom, ktorý si lieta z galaxie na galaxiu a zbiera trofeje – prevažne ľudské. Samozrejme ako by sa tento film nemohol stať okamžite kultovým, už len originálny a netradičný výzor schopnosti  ezmáka s dredmi, ktorého vytvoril (kto iný) ako, nebohí, strýčko Stan Winston, si zaslúžili titul – kult. Samozrejme ako to býva zvykom každý výborný film má pokračovanie, avšak pokračovanie slávneho mimozemského lovca nedopadlo tak dobre, ako všetci očakávali, avšak to čo nám prichystal neskôr (anti)režisér Paul W.S Andersen, tak až to bola maximálna sra… hlúposť! V kúsku Alien vs. Predator neboli AVP bolo zhovadené a pokazené všetko čo sa dialo, nehovoriac o pokračovaní… Avšak teraz v roku 2010 prišiel Robert Rodriguez (Desperado, Od súmraku až do úsvitu) so scenárom a nápadom, ktorý už chcel zrealizovať v roku 1994.

258007_9_ws

Príbeh prezentujúci skupinku zabijakov, vojakov a väzňov, ktorý sa ocitli na cudzej planéte bol lákavý už v 90tych, no pre (vtedajší) vysoký rozpočet bol odmietnutý, až doteraz. Za režisérsku stoličku Robert – producent tohto kúsku, posadil Maďara Nimróda Antala, ktorý sa už overil ako slušný akčný režisér, ktorý dokáže pracovať s nižším rozpočtom, a do úloh „zberby ľudstva“ obsadil hercov ako (overeného) Dannyho Treja, Laurencea Fishburnea, či Alicu Bragu (overená drsňačka) a do hlavnej úlohy obsadil… ehm… „oscarového žida“ Adriena Brodyho. Hovoríte si „čo to do pekla“? Hovorte. No Brody sa do tejto úlohy hodil! Uveríte mu každý jeden podniknutý krok, taktiež jeho drsný hlas a aj to, že dokáže v rukách udržať obrovský kvér (pre kúsok nabral svalovú hmotu). Samozrejme, pravé „schwarzeneggreové“ to už nebude nikdy, no obsadenie mohlo dopadnúť oveľa, oveľa horšie.

258007_5_ws

Celý film sa i napriek tomu snaží čo najviac priblížiť jednotke, aby to bolo čo „najarnoldovejšie“ a vy si len môžete odškrtávať jednotlivé body prečo bol pôvodný Predátor taký skvelý, pretože sa režisér pevne drží pravidlám klasiky. Tak si môžete odškrtnúť (ne/mimozemskú) džungľu, partiu pravých drsňakov, ktorí sypú hlášky a zároveň im budete držať prsty, nahý – zablatený chlap na záver a nakoniec Bezbolestnú (rotačný guľomet). Antal réžiu zvládol (i keď v druhá polovica je o niečo menej skvelá). Prvá polovica je správne atmosferistická, napínavá a záhadná (prázdna džungľa, čudné zvuky atď.). Atmosféra funguje i napriek tomu, že divák už vopred vie čo na nich číha. Kúsok by tým pádom mohol kľudne fungovať ako „nultá“ časť, i keď sa prezentuje ako dvojka – ignoruje všetko okrem prvej časti, čo je len dobre.

258007_10_ws

Naozaj nemôžem povedať nič iné len to, že Vám film vrelo odporúčam. Rodriguez je frajer, ktorý si presadil svoje a je zrejme jeden z mála producentov/režisérov, ktorý niečo natáča nie za komerčným účelom (ak by to do rúk vzal niekto iný, tak by zrejme okamžite robil remake, reboot atď. – veď „obnovovačky“ sú v Hollywoode moderené…). Tak sa môžete tešiť na čistokrvnú žánrovú podívanú, ktorá pôsobí ako z 80tych rokov (v dobrom slova zmysle pochopiteľne – ak by sa tam nenachádzalo pár CGI scén, tak by som tomu uveril, že je to 30 rokov staré), má  to skvelé obsadenie (hlavne Adrien „Grylls“ Brody), skvelú nostalgickú hudbu, dobré akčné scény (mohlo by ich byť trochu viac) a pekelne skvelú atmosféru a hlavne to je robené od fanúšikov pre fanúšikov, tak neváhajte  a choďte do toho!

predators-posterPredátoři

Režie: Nimród Antal

Hrají: Adrien Brody, Laurence Fishburne, Danny Trejo, Topher Grace, Carey Jones, Alice Braga, Mahershalalhashbaz Ali, Derek Mears, Walton Goggins, …