28. 6. 2017

Počátek – Recenze blockbusterového snu

Autor: Jakub Miller| 22. červnaec 2010 | Přečteno: 3 807x |

Jokerovy vtípky jdou stranou, tentokrát to režisér myslí vážně a to doslova, neboť právě jeho Mysl (byť snová) je hlavním primem doposud nejdražšího Nolanovu filmu – Počátku.

Hned na začátku by asi bylo slušné se omluvit za skutečnost, že recenze se objevuje až nyní. Film jsme sice viděli před týdnem a novinářské embargo padlo toto pondělí, ale komunikace (či spíše internetové spojení) v naší republice stojí za starou bačkoru, takže ujasnit si, kdo to nakonec má psát, byl hodně těžký úkol. Ale popojedeme a nebudeme se zdržovat od pravého důvodu, proč vlastně tento text čtete. Tím důvodem je samozřejmě dlouho očekávaný hit léta, Inception (česky záhadně přeložen jako Počátek), zrežírovaný a napsaný Chistopherem Nolanem, který stojí za jedním z nejvýdělečnějších filmů všech dob, Temným rytířem a minimálně dvěma geniálními snímky (řeč je o Memento a Dokonalém triku).

Hezké sny - tým Inception

Ve snech může být zábava, ale také vás mohou přivést na pokraj šílenství. To alespoň hrozí Domu Cobbovi (DiCaprio), který je nejlepším zlodějem svého druhu, neboť dokáže ukrást tajemství z podvědomí svého cíle v době kdy sní. Zní to divně, ale věřte, že Nolanovo zpracováno tolik mystického tématu (spočítejte si, kolik blockbusterových filmů se odehrává v hlavě jednoho člověka) má chytrou a dobře opodstatněnou logiku. A to je právě jeden ze zádrhelů tohoto psycho thrillerového díla. Zatímco v Dokonalém triku či Mementu bylo tvůrčí duo (bratři Nolanové, jeden psal a druhý režíroval) vždy o krok před divákem, tak v Inception je vše vždy krásně vysvětleno a tudíž nezbývá místo pro velká překvapení či nečekané pointy příběhu. Řeknete si: „Postavy teď mluvili o tomhle, takže se musí stát v dalším záběru toto.“ A světe div se, ono se tak opravdu stane. Divák je tentokrát veden za ručičku, nemůže (jako v předchozích filmech) upustit uzdu své fantazie a v duchu polemizovat nad tím, jestli to co se děje na plátně je pravda, nebo je naopak všechno úplně jinak.

Řeknu ti to naposledy - Vlez do toho auta!

Z určitého úhlu pohledu na věc se dá říci, že Inception je vysněným filmem každého fanouška kinematografie. Za kamerou stojí renomovaný tvůrce, hudbu skládá německý génius Hans Zimmer a na place se promenádují ty největší hvězdy posledních dvou generací. V čem je tedy, vyjma výše zmíněné nemožnosti využít vlastní představivost, problém? Asi nejsnažší odpovědí je absence Jonathana Nolana, který stál za scénářem k Mementu, Dokonalému triku či Temnému rytíři. Všechny tyto tři projekty bratrské dvojice mají jednu věc společnou – Hned v prvních minutách je divák vhozen do rozjetého vlaku, kde otázky „Proč? Jak?“ jsou chytře zodpovězeny během následujícího děje a vše je dotaženo k dokonalosti až díky posledním několika záběrům. U Počátku stejná šablona vedení příběhu ale neplatí. Místo toho vše začíná ne zrovna podstatnou scénou z konce děje, jen aby v další hodině muselo být divákovi a postavám okolo všeznalého Cobba zdlouhavě vysvětleno, jak sny fungují, jak bude vypadat plán mise (ála Dannyho Parťáci), na kterou byl hlavní hrdina najat šéfem nadnárodní korporace, jenž touží zničit svého konkurenta (doslovně) zevnitř.

Dalších několik desítek minut je pak nesmyslně věnováno předramatizované lince Cobba a jeho zesnulé ženy, která se pravidelně objevuje v jeho snech a snaží se sabotovat jeho operace. Je jasné, že jí charismatický zloděj miloval, ale že je láska schopná překonat i tak afektované a (s dovolením) debilní chování, tomu už se dá uvěřit těžko. Nepochopitelně díky tomu působí i volba, kterou musí Cobb učinit – žit ve snu se svou ženou, nebo strávit život s dětmi, které neviděl kvůli vyhoštění ze země několik let. Volba je to na první pohled pro diváka jednoduchá, Nolanův scénář to ale tak nevidí a raději vše natahuje až do (lehce) klišovitého, byť působivého finále. Finále, které je opět nahorázně žrádlo a slast pro oči.

VAROVÁNÍ - Brzké probuzení ze snu způsobuje agresi!

Inception tak nakonec působí jako mišmaš několika filmů. Ve snové dimenzi bez gravitace určitě nejeden divák uvidí Matrix (i když Nolan stále kontaktní souboje nezvládá), v zasněžených pahorcích zase přijde na mysl James Bond (stačí si vybrat), deštivé a temně atmosférické město pak může evokovat Scottova Blade Runnera či mnoho dalších sci-fi noir cyberpunků. A posledních třicet minut je jak vystřižených z Temného rytíře (hudebně, režijně i atmosféricky). Christopher Nolan se sice nakonec ve své vlastní představivosti neztratil, ale z obav, že by to hrozilo návštěvníkům kina, dal do svého dítka až moc vodítek, až moc vysvětlivek, díky kterým celé dění tak trošku ztrácí smysl. Jak si můžete naplno užít film o nekonečných hranicích snění, když právě možnost snít a dát průchod své fantazii je vám odepřena?

Počátek - anglický plakát

Vizuálně ohromující jízda skrze snovou představivost Christophera Nolana, která ale paradoxně zabraňuje samotnému divákovi dát průchod své fantazii díky snaze režiséra zodpovědět každou otázku. V létě remaků a restartů se i přesto jedná o jedinečné dílo. V porovnání s ostatními „nolany“ jde naopak překvapivě o slabší kousek postrádající hutnou atmosféru již od první minuty.

Počátek (Inception)

Režie: Christopher Nolan

Scénář: Christopher Nolan