28. 4. 2017



Pixarovo mistrovství krátkého filmu

Autor: Petra Andrýsková| 15. listopadu 2010 | Přečteno: 623x |

Poslat známé(mu):





Pošli článek známé(mu) |

Pixar má ve své videotéce 11 celovečerních filmů, na poličce 24 Oscarů, 6 Zlatých glóbů a 4 Grammy. Tyto ceny ale nenasbíraly jenom známé celovečerní filmy, několik jich patří i krátkým filmům, kterých studio vytvořilo dvakrát víc.

pixarNěco z historie

Dnešní studio bylo ve svých začátcích v 80.letech ne příliš úspěšnou firmou s názvem Graphics Group, která patřila pod počítačovou odnož Lucasfilmu. Prodávali počítačový software a jako reklamu pro svůj výrobek vytvořili několik kratších animací. Počítačům se na trhu moc nedařilo, povedlo se ale prodat právě ony animace. Vznikly z nich reklamy na Listerine a Tropicanu. Společnost dále však prodělávala a prodělávala, až se dostala do takových finančních problémů, že se přemýšlelo o jejím konci. Poslední šancí na záchranu byl Příběh hraček. Ve spolupráci s Disneym ho v roce 1995 společnost dostala do kin. Tržby? 350 milionů dolarů. Existenční trable zažehnány a Pixar se pouští nejen do pokračování Příběhu hraček, ale i do dalších filmů. Z jedenácti celovečerních snímků byl pět oceněno Americkou filmovou akademií jako nejlepší animovaný film: Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Ratatouille, VALL-I a Vzhůru do oblak (první pixarovský film ve 3D). Příběh hraček 3 si zatím drží prvenství jako nejvýdělečnější animovaný film všech dob- do peněženky Pixaru díky němu natekla více jak miliarda dolarů.

Krátké filmy

Prvním krátkým filmem, který vznikl ještě pod hlavičkou Graphics Group, byl André a včela z roku 1984. Počítačová animace byla ještě v plenkách, a i když se nám dnes zdá, že je kostrbatá, nedotáhnutá a nepřesná, je třeba si uvědomit, kde byla technika v té době. Tento minutový film nemá de facto žádný příběh, ale ve své době byl převratem, za kterým byly hodiny a hodiny tvrdé práce. A to je třeba ocenit.

luxo_jrRoku 1986 koupil společnost spoluzakladatel Applu Steve Jobs. Přejmenovala se na Pixar a John Lasseter dal vzniknout logu, které si společnost uchovala dodnes. Pro svůj další krátký film se totiž nechal inspirovat nejbližším předmětem, který měl po ruce- lampou pro architekty. Začal s ní hýbat tam a zpět a zjistil, že i takto jednoduchý předmět může vyjadřovat emoce jako opravdová postava. Udělal z ní Luxa seniora, přidal k ní malou lampičku jako neposedného syna, který objeví balonek a chce si s ním hrát, a geniální kraťas Luxo Jr. je na světě. Dvě minuty před námi nestojí dva běžné předměty, ale plnohodnotní herci s lidskou motorikou, kteří beze slov dokážou vyjádřit radost, zvědavost, údiv, zklamání, otcovskou starostlivost i divokost mládí. Trefná hudba celkový dojem jen posílí.

Zatímco u nás se v roce 1989 nastolovaly nové pořádky, v Pixaru vznikla krátká groteska o suvenýrech na poličce. Vyvinutá blondýnka na Miami Beach, kostlivec z Death Valley nebo pyramida se slunečními brýlemi si v kraťasu Knick Knack pěkně užívají na sluníčku, zatímco sněhulákovi zavřenému ve skleněné půlkouli je smutno. Ještě že má po ruce kladívko, zbíječku, dynamit a Emergency Exit. Bohužel jeho těžko nabytá svoboda netrvá moc dlouho. Přibližně dvacet sekund. Skvělá hudba a záplatka, která spolehlivě pobaví.

Nejspíš nejznámějším kraťasem Pixaru je Geriho hra z roku 1997, která byla oceněna i Oscarem. Režie se tentokrát neujal John Lasseter, jako to bylo u předchozích filmečků, ale československý rodák Jan Pinkava. Když Oscara držel v ruce, děkoval své mámě: „Toto máš k narozeninám.“ Hlavním hrdinou je akční dědula Geri, který sedí v parku a hraje šachy sám proti sobě. Pak jeden z dvou Geriů začne prohrávat a až hraný infarkt zachrání poslední figurku krále před vyhozením. Laskavý příběh o lehké schizofrenii, geniální zápletka a dotažené grimasy dvou protihráčů, kteří jsou ve skutečnosti jednou osobou. Člověk si přeje, aby tahle smršť trvala déle než čtyři minuty. Animace opět není úplně dokonalá, je třeba ale stále brát v potaz dobu, kdy kraťas vznikl, a vývoj, který se mílovými kroky stále posouvá vpřed. Stařík Geri ještě dostal další šanci v Příběhu hraček 2, kde si zahrál opraváře.

ptáciMnohé z kraťasů Pixaru vypráví o lidech (zvířatech, věcech), kteří jsou něčím jiní, čímž se vzdalují ostatním. O tom je i velevtipné dílko z roku 2000 Pro ptáčky o hřadujících ptácích a jednom nepovedeném velikánovi, který se chce kamarádit. Zlomyslní, uštěpační a sobečtí ptáci se však mstí tak dlouho, až se pomstí sami sobě. Velikán je nakonec jako jednooký mezi slepými králem. Příběh se podobá bajce, která ukazuje, že se nevyplatí smát se ostatním, jelikož charaktery, které ptáci představují, jsou do detailů lidské. Dělá to ale s takovým vtipem, lehkostí a elegancí, že si žádného morálního poselství ani nevšimnete.

Koncert pro jednoho z roku 2005 je výjimečný především hudbou a způsobem, jakým vznikala. Ta je totiž v tomto filmu tak důležitá, že samotný příběh musel být vytvářen společně s partiturou. Hlavní hrdinkou je holčička, která přijde s penízkem ke kašně a stane se objektem souboje dvou pouličních muzikantů alias smyčcového a dechového orchestru. Vše vygraduje ve chvíli závěrečného souboje, kdy se obě hudební linie prolínají. Pak přijde osudová chvíle, kdy se za hrobového ticha mince skutálí až do kanálu. Trucovitý výraz holčičky a malá pomsta na závěr je to, co diváka dostane smíchy pod stůl.

den a nocNejnovější kraťas byl uváděn před Příběhem hraček 3 a opět je věnován tomu, že každý jsme trošku jiný. Jako Den a noc. Počáteční nervozita, zvědavost, strach a předpojatost slunečného Dne a jejího temnějšího protějška Noci se po krátkém oťukávání změní ve vzájemné sympatie. Zjistí, že každý má něco, co ten druhý nikdy nebude mít a dohromady se můžou bavit líp než každý zvlášť. Bez jednoho by nebylo ani toho druhého. Využití prvků prostředí a zvuků přírody je prolnuto s příběhem dvou postaviček, což kraťas posouvá zase o úroveň výš. Závěrečná scéna, kdy si své role vymění, je pak už jen příjemnou tečkou za barevným a nápaditým nášupem. Zajímavostí je, že rádiové vysílání pochází z motivačního cédéčka, které poslouchala matka režiséra Teddyho Newtona, když byl malý. Strach z neznámého a originální do posledního detailu vypracovaná myšlenka, která není ani tak vtipná jako úsměvná, ani tak dojímavá jako trefná.

Pixarovy krátké filmy dokážou nadchnout výtvarným zpracováním, ale hlavně pečlivě promyšleným příběhem, který i v několika málo minutách dokáže rozehrát smysluplnou a vypointovanou hru, jež si klidně zadá s dvouhodinovým filmem. Šmrnc a chytrý vtip jsou pikantním kořením, jako třešničku na dort dostává každý kraťas pečlivě vybranou hudbu, jež dotáhne příběh beze slov k dokonalosti.

Hodnocení: 100%

Cesta ke článku: Cinemo.cz / ZAJÍMAVOSTI / Pixarovo mistrovství krátkého filmu
Líbí se ti tento článek? Vlož ho na svůj web. Stačí zkopírovat následující HTML kód a je to!
Sdílej článek na Facebooku:

Přidej komentář

Sledovat nově přidané komentáře k článku

Jaký je váš oblíbený filmový žánr? (max. 5)

Nahrávání ... Nahrávání ...
TOPlist