24. 11. 2017

Občanský průkaz

Autor: Petra Andrýsková| 18. ledna 2011 | Přečteno: 1 433x |

Kdo někdy četl knížku od Petra Šabacha (mimo jiné autor knihy Hovno hoří, která byla předlohou pro Pelíšky), ví, že jsou jeho díla plná vtipu a lehkosti. S nadnesenou ironií popisuje dobu, kdy mnoha lidem do smíchu vůbec nebylo. To se týká i Občanského průkazu- ze sousloví „hořká komedie“, kam se řadí tento snímek, zde však převládá ta hořkost.

Hlavními hrdiny jsou čtyři kamarádi (Petr, Aleš, Popelka a Míťa), kteří právě dosáhli onoho věku patnácti let, kdy každý z nich dostává svůj vlastní občanský průkaz. Už při předávání si způsobí první problémy, jež se s nimi táhnou ještě mnoho let poté. Přemýšlí jako každý normální člověk, nechtějí nic, co by se dalo považovat za přehnané nároky- třeba jen trochu svobody, možnost dělat to, co má člověk rád, mít svou hrdost a důstojnost. To, co si v době normalizace mohl dovolit málokdo. Začalo to úmyslně natrhnutou stránkou v občance a končí to snahou nemuset odejít na vojnu, která skončí tragicky.

červené trenky

Film zobrazuje vývoj chlapců v období puberty, kdy můžeme sledovat, jak se mění nejen jejich vzhled, ale i myšlení- začínají jako pseudománičky, které si na kopci Cinkláku kupují levný chlast a dělají koktejly, končí jako dospělí lidé, kteří možná neví, co chtějí, ale určitě ví, co nechtějí. A bojují za to svým způsobem- protestní hladovkou ve školní jídelně nebo bojem za mladou učitelku Pivoňkovou to jen začíná. Ta stojí na jejich straně a tahá je z problémů. Když se sama dostane do průšvihu, vyjadřují svou náklonnost rozdáváním a nošením pivoňkových květů na bundách. Postupně se však jejich boj přiostřuje a kamarádi se začínají zajímat i o nelegální protistátní koncerty. V této chvíli můžeme sledovat kontrast mezi prosluněnou cestou na koncert plnou smíchu, alkoholu a dobré nálady v kontrastu s policejním zásahem, když na účastníky v podchodu zaútočí Státní bezpečnost a brutálně všechny zmlátí.

kolo

Pro ty, kteří od tohoto snímku očekávají především humor, se ho dočkají v podobě krátkých jednoduchých básniček, které píše jeden ze čtveřice. Svou vtipností a jednoduchou trefností odlehčují atmosféru a jsou příjemným kořením. Stejně jako hořkovtipné chvíle jako snaha zlomit kamarádovi ruku, aby nemusel na vojnu. Člověk se směje, ale do smíchu mu není. Co se týče ostatních „vtipných“ okamžiků, zdají se být dost prvoplánové. Veškeré plechovkové zásoby na dovolenou, Indulona, Tuzex a další symboly sedmdesátých let- jakoby tvůrci věděli, že se jim každý bude smát i popadesáté. V celkovém dojmu však působí příliš laciným dojmem.

naháč

Ve filmu vidíme především málo známé tváře české kinematografie. Čtyři hlavní hrdinové působí jako ucha, která stojí před kamerou poprvé v životě a ještě to úplně nerozdýchali, jejich výkon je ztuhlý a nepřesvědčivý. Lehce to zachraňuje Popelka, ale celkový dojem zlepší jen minimálně. To se nedá říct o Michalu Myšičkovi, který fenomenálně hraje otce, jenž se zbláznil, když se snažil dostat svou rodinu ze země, ale byl odhalen a tvrdě vyslýchán. Z přísného otce, který nerozumí svému synovi, se stává hrdinou, jenž však neví o světě a spíš přežívá, než aby žil.

ObcanskyPrukaz_A3.inddObčanský průkaz popisuje zajímavým způsobem pohled mládeže z doby normalizace, jejich myšlení a nesplněné touhy. To je příjemně doplněno vtipnými básničkami. Tento dojem kazí nepříliš vhodný výběr mladých herců a profláklé narážky, které jen stěží někoho překvapí. Kvalitní scénář se strhujícím příběhem však vtáhne diváka do děje, ať chce, nebo nechce, a na konci ho zanechá politého studeným potem a hořkostí na jazyku.

Občanský průkaz

ČR, 2010, komedie/drama

Režie: Ondřej Trojan