24. 9. 2017

Nine – Buďte Italem

Autor: Jakub Miller| 6. března 2010 | Přečteno: 437x |

Režisér Chicaga, Rob Marshall, charismatický elegán Daniel Day-Lewis a ty nejkrásnější herečky světa v muzikálové poctě italské kinematografii. Z hvězdného obsazení ale nemusí vždy vzniknout fantastické dílo.

Itálie, země zaslíbená pro renesanční umělce, ve starověku střed Římského impéria a rodiště nejednoho surealistického filmaře. A právě sem zasadil oscarový Rob Marshall své další dílo, které mělo obnovit zašlou slávu sedm let starého muzikálu ze Chicagského podsvětí a ženských věznic. Aby se šance na úspěch ještě zvětšily, tak pro svůj projekt ulovil jednoho z největších frajerů historie a nejatraktivnější ženy Hollywoodu. Všechno mohlo dopadnout na jedničku s hvězdičkou, jen kdyby, stejně jako hlavní hrdina, nezapomněl napsat scénář.

2009_nine_002

Celý příběh Nine je postaven na krizi slavného filmaře, který se po pár neúspěšných projektech rozhodl vrátit zpět na vrchol, natočením filmu o samotné duši Itálie. A aby toho nebylo málo, tak ještě jako správná mužská celebrita má vášnivých obdivovatelů víc jak samotný Papež, čehož, pokud jde o něžné pohlaví, hojně využívá. Režisér tak rozehrává šachovou partii s královnou v podobě Marion Cotillard, která chřadne každým dnem díky manželově chvilkovým poblázněním. Dále tu máme střelce Penélope Cruz, snažícího se zasáhnout hrdinovo srdce Amorovým šípem. Věž představuje silná a emancipovaná kostymérka Judi Dench, jenž se pokouší krizi svého režiséra vyléčit za každou cenu. To vše pak zakončuje kopa náhodných pěšáků, z nichž nejvíce vynikne andělsky krásná Nicole Kidman a vášnivá Fergie.

2009_nine_009

A právě obsazení je asi to největší pozitivum snímku, který režisér z nepochopitelných důvodů nedokázal ukočírovat a jeho snaha experimentovat s žánrem tentokrát přišla vniveč. Chybí zde jakákoliv silnější dějová linka, neboť ta, točící se okolo filmového tvůrce v krizi, je místy až žalostně prázdná a než konečně Marshall vysvětlí, co čem vlastně byla, tak už pomalu začínají závěrečné titulky. Asi největší prohrou Nine je paradoxně jeho muzikální stránka. Velká část hudebních čísel se odehrává v potemnělých ateliérech, choreografie až na pár světlých momentek postrádá jakoukoliv dravost a Daniel Day-Lewis, byť herecky stále číslo jedna, pěvecky zaostává za zbylým obsazením o několik koňských délek. Celému filmu tak chybí ona vášeň, díky které jste ochotni vidět Moulin Rouge i několikrát za den a přesto vám vždy zvedne adrenalin v žilách. Nine je oproti tomu mdlý a často i nevýrazný přírůstek do, v současné době, skomírajícího žánru.

2009_nine_011

Po závěrečných titulcích se nabízí otázka, o čem vlastně je tato hudební pocta Itálii? Jako vyjádření úcty Federicovi Fellinimu je až moc „hollywoodský“ – angličtina s rádoby italským přízvukem a pár kulis automaticky netvoří duši země plné těstovin a památek. I jako muzikál má často Nine mezery a funguje pouze na poloviční výkon. Písně, až na jednu specifickou s Fergie, postrádají jakoukoliv pamětihodnou melodii, jejich text, byť dobře napsaný, se špatně sleduje a celkově hudba postrádá rytmus, nemluvě o, po většinu času, sterilní choreografii.

nine_poster_03Ukázkový příklad toho, že k natočení dobrého filmu nestačí pouze hvězdné obsazení a slavné jméno v kolonce režiséra. Nine je mdlý a ničím originální vývar ze sedm let staršího Chicaga, který postrádá jakoukoliv inovaci, ať už muzikální nebo příběhovou. Pokud vám tedy k uspokojivému zážitku nestačí jen polonahá těla krásných žen, tak i ten zájezd do Říma, než cesta do kina, se mnohem více vyplatí.

Nine

Režie: Rob Marshall

Scénář: Michael Tolkin, Anthony Minghella

Hrají: Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Penélope Cruz, Nicole Kidman

Cz a Sk Premiéra: 4. 3. 2010 / 1. 5. 2010

Žánr: Drama / Muzikál / Romantický

Hodnocení: 40%

Cesta ke článku: Cinemo.cz / FILMY / RECENZE: Nine – Buďte Italem

Autor: Kinopremiéry – BŘEZEN | Cinemo.cz - Buď v obraze Napsáno 10. března 2010 | 11:53

[…] Jít do kina? Hvězdný herec v hlavní roli a plejáda skvělých hereček v glamour pojatém muzikálu, který je současně poctou tvorbě Federica Felliniho. Osobně však hodnotím na 70%, protože muzikál je velmi nevyrovnaný, i když vizuálně si vás podmaní. Více v naší recenzi. […]

Thumb up 2 Thumb down 0
Autor: Filip Kovárník Napsáno 22. března 2010 | 17:32

to je jednoduché: kinopremiéry píši já a já film hodnotím jinak, než pan recenzent:-) když jsem psal kinopremiéry tak ani tato recenze neexistovala:-) pro příště odmažu své hodnocení a pouze přidám odkaz na recenzi :-)

Thumb up 0 Thumb down 0