23. 9. 2017

Nevinnost

Autor: Petra Andrýsková| 24. ledna 2011 | Přečteno: 954x |

Otec dokonalé rodiny? Starostlivý manžel a uznávaný lékař? Nebo prasák, který má poměr se svou nezletilou pacientkou? A není to všechno náhodou trochu jinak?

Od prvních obrázků, které nám servíruje na plátně režisér Jan Hřebejk se svým dvorním scenáristou Petrem Jarchovským, víme, že něco je v téhle rodině špatně. Fotky u vánočního stromečku, společný nedělní oběd a do toho tajuplná nervy drásající hudba. Taky víme, že Aňa Geislerová v roli Lídy se těší zvláštní pozornosti kamery a pro příběh bude nějak podstatná. Postupně rozmotáváme klubko rodinných vztahů, kde se zdánlivě řeší otázka vztahu čtrnáctileté Olinky, která tvrdí, že s lékařem Petrem měla poměr. Jeho zatčení, policejní výslechy, snaha získat důkazy o tom, že Olinka si všechno vymyslela a očistit tím jméno rodiny. Vše se nakonec v dobré obrátí, ale to je ta chvíle, kdy nastupuje Lída a její příběh.

rodinka

Lída se celou dobu tváří jako naivní mladá žena, která se dobrovolně vzdala kariéry, aby chodila jako klaun za starými lidmi či nemocnými dětmi a rozveselovala je. Podobnou funkci má i ve své rodině, kde působí jako stmelovací prvek, utěšuje Petrovu manželku (svou sestru) a ujišťuje ji o jeho bezúhonnosti a věrnosti, i když se tím snaží přesvědčit spíš sama sebe. Postupně odhalujeme její tajemství, které vyústí až v překvapivý konec, kdy všichni viníci jsou svým způsobem potrestáni. Právě tato fáze má být šokující a strhující, aby divák beze slova zůstal zírat na plátno. Místo toho je příběh rozpitváván a rozmělňován a jeho účinek se tím ne stupňuje, ale utlumuje. Diváka rozuzlení nezasáhne plnou silou, jelikož nenápadná vodítka ho k tomu celý film vedla, a všechna tato vodítka film servíruje znovu a znovu v rámci flashbacků. Bohužel, ke škodě filmu.

doktor

Ačkoli hlavním hrdinou tohoto příběhu má být Ondřej Vetchý, ve filmu zastává jen postavu, jejíž problémy řeší ostatní a sám je jen loutkou. Mnoho hereckého prostoru tak nedostane. To se netýká Zity Morávkové, jež hraje jeho manželku, ve které se mísí pochybnosti o manželově věrnosti a strach ze ztráty. Její situace je navíc zkomplikovaná bývalým manželem, se kterým se rozvedla, když otěhotněla s Petrem, a který ke své nevoli dostal jako detektiv Petrův případ na starost. „Ke své nevoli“ je důležité, jelikož všichni si myslí, že mu jde jen o pomstu. Hraje ho nepříliš známá tvář českého filmu Hynek Čermák, který jako herec má mnohem širší pole působnosti než Vetchý. Mluvilo se také o návratu Luďka Munzara na filmové plátno, avšak jeho prostor jako hlavy celé rodiny je taktéž minimální. Aňa Geislerová si svou roli viditelně užívá a svou naivitou později hraničící s šílenstvím si diváky určitě získá.

vězeň

Příběh, jehož konečné scenáristické zpracování spíš zklame, je však skvěle podpořen režisérskou a kameramanskou prací. Každý záběr je něčím zajímavý, volí se neobvyklé pohledy, které skvěle vytváří napětí. To je především podpořeno hudbou Vladivojny La Chii, která již od začátku zajímavě pracuje se zvukovou stopou. Dodává celému filmu tajuplný ráz, který nejprve budí podezření, později skvěle doplňuje atmosféru.

Inevinnost přes zklamání na konci filmu považuji tento snímek za jeden z nejpovedenějších snímků dua Hřebejk- Jarchovský. Precizní režisérská práce je doplněna zajímavými charaktery a trefnou hudbou, škoda jen zbytečného útlumu a rozpitvávání na konci filmu. Místo šokujícího překvapení jsme byli pečlivě připraveni a z rozporuplnosti, která se zde nabízela jako na zlatém podnose, tak nebylo vytěženo maximum.

Nevinnost

ČR 2011, psychologické drama/krimi

Režie: Jan Hřebejk