22. 9. 2017

Nesvatbov

Autor: Petra Andrýsková| 22. listopadu 2010 | Přečteno: 655x |

Koho si představíte, když vám někdo řekne, že byl celý život voják z povolání? Označení jako zelený mozek je zde určitě na místě- aspoň pro starostu jedné zapadlé východoslovenské vesničky. Tento muž, bývalý generál, se rozhodl, že nenechá vymřít svou rodnou obec jen kvůli tomu, že se místní muži oddávají alkoholu raději než ženám.

Někteří by se jim totiž docela rádi oddávali, ale do svých třicetin se jim nepodařilo navázat takový vztah, který by skončil u oltáře, čímž se dostali na osudnou listinu „singles“, které je třeba spárovat. Pěkně jako zvířátka.

Pan starosta to myslí dobře, jen ta realizace trochu pokulhává. Jeho srdceryvné výlevy o potřebě plození dětí vysílané obecním rozhlasem a končící hláškami jako „jo a mimochodem chtěl jsem připomenout, že se zítra vyváží popelnice“ už nikdo nebere vážně. Ženské žijí dál s maminkou, mladí se stěhují ze zapadákova do větších měst a chlapi? Chlastají, protože podle starostových slov nemůžou unést samotu. Starosta začal jednat. Prvním činem byla nabídka, že každému ze svobodných po třicítce dá nemalé peníze, když se ožení a bude mít do roka dítě. Nikdo si příspěvek nevyzvedl. Proto se rozhodl, že se toho chopí pěkně po našem, a spolu se svou ženou uspořádal seznamovací večírek, kam byli pozvání všichni nezavrabčení ze Zemplínských Hamrů a okolních vesnic.

Starosta

Někteří pozvání odmítnou rovnou, jiní se těší už dopředu, většina váhá. Dokument představí několik konkrétních osob, které stále čekají na svou drahou polovičku a rozhodnou se zúčastnit. Přípravy jako do prvních tanečních, nervózní vkročení do sálu. Výsledná zábava působí jako kýčovitá fraška s otřepanou hudbou a sálem rozděleným na dvě půlky. Na jedné sedí ženy a probírají poslední drby, na druhé posedávají chlapi a popíjí. Až s vyšší hladinkou alkoholu v krvi se skupiny promíchávají, tancuje se, hrají se hry a zábava se rozjíždí. Jako třešničku na dortu naservírují organizátoři nezadaným obyvatelům tombolu se sexuálními pomůckami a žvýkačkami určenými přímo pro tento večer. Dokonale promyšlené, ale s nulovým účinkem. Don Quijote bojoval s větrnými mlýny úspěšněji než starosta Zemplínských Hamrů s nízkou porodností.

život single

Dokument zcela jistě zaujme tématem, které nabízí. Obraz slovenské vesničky by mohl klidně být vystřižený i z českého venkovského prostředí- místem, situacemi i samotnými lidmi. Režisérská práce nabízí zajímavé záběry, které jsou až fotograficky stylizované. Dlouhé záběry bez pohybu kamery upozorňují diváka na konkrétní detaily jako křesťanské obrazy na zdech domů nebo umělé květiny, které dolaďují kýčovitost celého prostředí. Náhodně odposlechnutý starostův monolog na fotbale celou absurdnost završuje. Celá práce zanechává především vtipný dojem. Ten po čase balancuje s určitou hořkostí, která je vlastní většině lidí žijících o samotě. Ve svém výsledku se k snímku hodí nejlépe označení tragikomedie. Nejde příliš do hloubky, nemá objevný styl, ale zato má silné téma a úžasně pobaví.

nesvatbovSvou premiéru měl snímek na festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě, v další fázi distribuce se producentská společnost Endorfilm rozhodla zvolit internetovou distribuci, díky které můžete snímek zhlédnout hned teď. Do kin pak zamíří 9. prosince.

Nesvatbov, ČR 2010

Režie: Erika Hníková

Premiéra v kinech: 9.prosince 2010