28. 7. 2017

Megamysl

Autor: Petra Andrýsková| 6. prosince 2010 | Přečteno: 804x |

Megamysl není úplně typický film. Nemá typického hrdinu, záplatku, hudbu, ani žánrové zařazení. Je jiný, dobrý, ale ne dokonalý.Jako menší výsměch americké pásové výrobě filmů podle podobného scénáře se stal protagonistou tohoto příběhu záporák, který porazí svého soupeře- klaďase. A to hned na začátku filmu. Do této chvíle máme pocit, že jde o zapšklého padoucha, který se snaží ničit vše kolem, a po svém vítězství bude tvrdou rukou vládnout městu Metro City. Vše je ale jinak. Megamysl se začíná nudit a uvědomovat si, co pro něj vlastně jeho soupeř Metro Man vlastně znamenal, a zjistíme, že ten tvrďák je o něco míň tvrdej, než se tváří. Odhalujeme jeho lidskou tvář prostřednictvím krásné televizní reportérky, se kterou se Megamysl v převleku pomalu sbližuje. A je z toho co jiného než láska.

Megamysl je cool

Ještě než dojde k obratu hrdiny ze záporného na kladného, stvoří si pro své pobavení nového superhrdinu, který mu má nahradit mrtvého Metromana, jež ho nutil bojovat, řádit a vymýšlet nové taktiky a triky. Trošku se to ale zvrtne a z klaďase Titána se vyklube ještě větší padouch, než byl Supermysl. To už se ale mění strany barikády a Supermysl se musí postarat o to, aby získal svou milovanou a zachránil město.

Mezitím se objeví starý superhrdina a film je pomalu přesuperhrdinován. Dějové zvraty provází celý film od první minuty až do závěrečných titulků. Z náhlých obratů pramení nepředvídatelnost celé zápletky, což diváka statečně drží v napětí po celou dobu filmu, zároveň mu to však škodí. Film přináší další zvraty a zvraty, až je z toho celý zvrácený. Tvůrci měli mít na paměti, že méně je někdy více a úspěch mají ty snímky, které staví jednoduše a smysluplně.

Avatar blue

Výhodou je Megamyslův prokreslený charakter, který je pro diváka uvěřitelný. Odstrkované dítě vyrůstající v ne zrovna milujícím prostředí, ve škole utlačované a zlomené se rozhodne jít jedinou cestou, kterou nachází, aby získal respekt ostatních. A ta zlá je vždy jednodušší, než ta dobrá.

Velkým plusem tohoto snímku je mnoho kulturních odkazů na americkou společnost. Od skvělého billboardu před Megamyslovým domem „No, you can´t“ narážející na kampaň prezidenta Baracka Obamy, až po stylově užité hitovky ve spojení se „superhrdiny“. Polemizovat můžeme taky o tom, proč je Megamysl tak působivě avatarovsky modrý. Celé to působí jako výsměch americké popkultuře, která přesycuje diváka vším úžasným a dokonalým. Jakoby chtěl film kritizovat, ale zároveň této kultuře sám podléhá. Dojemný konec, polibek krásné dívky a ovace všech přítomných. Je to trošku škoda, ale záměr natočit tak trochu netypickou hrdinskou story, která překročí žánrové konvence, se povedl.

megamind-uk-movie-posters-

Megamysl

USA 2010, 96 minut