28. 4. 2017



Když se řekne: Mafie

Autor: Ivana Chlubná| 3. září 2010 | Přečteno: 1 627x |

Poslat známé(mu):





Pošli článek známé(mu) |

Dobře padnoucí sako, klobouk ve tváři, kvér po levém boku a cigaretový kouř nad hlavou, definice mafiána s  nabídkou, která se neodmítá? Následující sedmička filmů možná poskytne tu správnou odpověď.

Kmotr - Oficiální Plakát s Marlonem BrandemKmotr (The Godfather, 1972, režie: Francis Ford Coppola)

Celková trilogie Kmotr, nejlepší filmový materiál o mafii, byla natočena podle bestsellerů Maria Puza. F.F.Coppola ve třech snímcích převádí na plátno epickým způsobem několik desetiletí rodiny Vita Carleona, jež patří k jedné z pěti nejvlivnějších mafiánských rodin v New Yorku. Patriarcha Vito Carlone vládne těsně po konci 2. světové války pevnou rukou, nejdůležitější pro něj je čest a rodina. Právě vdává dceru Connie a čeká na návrat syna Michaela z fronty. Je spáchán atentát na velkého Kmotra, který zázrakem přežije. Michael, který původně do rodinných kolejí zajet nechtěl, je situací nucen vzít věci do vlastních rukou a poprvé smočit je v cizí krvi.

Strhující vyprávění Francise Forda Coppoly o předávání tradice z otce na syna, o nostalgii a kouzlu zločinu má už od prvopočátku místo ve zlaté pokladnici světové kinematografie. Po generace se filmoví diváci obrací právě k této trilogii, která vznikala v letech 1972, 1974 a 1990, aby pochopili mechanismus zločineckých spolků a jasně pochopili, že heslo „Zaplést se s Camorrou a zemřít.“ je opravdu pravdivé. Jde o klasiku, desetiletími ověřenou a zlatými Oscary ověnčenou.

.

.

.

.

scarface  DVD

Zjizvená tvář (Scarface, 1982, režie: Brian De Palma)

Tony Montana (Al Pacino) byl u toho, když  nechal Fidel Castro otevřené přístavy a jako jeden z mnoha vězňů se plavil na jedné z lodí vstříc Americe. Na čerstvém vzduchu však  moc dlouho nepobyl, brzy na něj opět čekala vězeňská cela. To mu nebylo po chuti. Osud si řekl, budiž mu přáno.Pro něj za menší službičku, likvidaci vezeňského komunisty, dostal od drogové mafie místenku z lochu ven. Tony na svobodě díky své drsné a otrlé povaze stoupal po profesním žebříčku místní drogové mafie. Byl tak otrlý a sebejistý, že si dokonce začal s ženou drogového bosse. Ale sláva i úspěch stoupá do hlavy, což byl i případ Tonyho a s hlavou ve výšinách to nikdy nekončí dobře.

Scénář Olivera Stona a režie Briana De Palmy je harmonickým dávkováním zločinu, násilí a vlastně všeho kolem . Scarface patří k těm snímkům, ve kterém ono zmiňované násilí a jeho vizuální ztvárnění hraje nejpodstatnější roli. Do filmů často vkládaný filozofický podtext je odsunut na vedlejší kolej, ne-li plně potlačet.  Jde o vykreslení cesty na vrchol, cesty špinavé a s množstvím zářezů na hlavni zbraně. Díky době, ve které film vznikl, jsou patrné protikomunistické nálady. Nejlepší třešničkou na dortě je skvělý kubánský přízvuk hlavního představitele. Pokud by se měl ohodnotit  samotný výkon Al Pacina jako Tonyho Montany, nebojím se použít slova famózní, ve všech ohledech. Brian De Palma ( také Neúplatní, Carlitova cesta) má snad vizionářské zločinecké vnuknutí, protože výsledky  opravdu stojí za to.

.

Neúplatní - Oficiální promo plakát.Neúplatní (The Untouchables, 1987, režie: Brian De Palma)

Alphonso Capone vládne Chicagu, v malíku má mimo jiné obchod s lihovinami, který v dobách prohibice celkem slušně vynáší. Může si proto dovolit vedlejší náklady spojené s mafiánskou politikou a propagací.Sem tam šupne nějakou tu tučnou obálku do úřednického stolu a má na pár měsíců opět čistý štít a vykračuje si jako ctihodný občan Chicaga. Nebe by bylo bez  mráčku, kdyby mu  nezkřížili cestu čtyři čestní policisté v čele s Kevinem Costnerem, ozbrojeným zmocněncem ministerstva financí. Jakkoliv zní tato funkce směšně, jde o ostrého hocha, který nemá v plánu prvního muže mafie jen tak pustit k vodě. S brokovnicí, nezlomnou vůlí a Seanem Connerym po boku vyráží vstříc boji s korupcí a zločinem.

Samolibá a obtloustlá postava Al Capona v podání skvělého Roberta De Nira své násilnické sklony projeví pouze jednou. Stačí mu baseballová pálka a hlava nezbedného zaměstnance a je vymalováno, na červeno. Je až zarážející, jakou proměnou vzhledu, gest a výrazu De Niro prošel. Hotový Al Capone. De Palmova mafiánka místy pokulhává. Občasná naivita  a prototypy hrdinství zbržďují gradaci děje. Avšak, klasice budiž vše odpuštěno, jde přece jen o snímek s prohnilým zločineckým  srdcem, a těch není nikdy dost.

.

.

.

.

Mafiáni - Oficiální plakát s ústřední trojicí herců.

Mafiáni (Goodfellas, 1990, režie: Martin Scorsese)

Vše začíná v Brooklynu roku 1955. Henry Hill (Ray Liotta), z jedné půlky Ir a z té druhé Ital, už od malička sní o tom, že se stane gangsterem a vymaní se z běžné roviny nicotnosti člověka vůči celku. Zkrátka chce být někdo. Tuto představu ztělesňují místní gangsteři s koženými obličeji a s oblakem cigaretového kouře kolem  hlavy. Zpočátku za drobné služby a následně za naprosté oddání se službám místního bosse Paulieho Cicera se  stává po letech plnohodnotným členem gangsterské rodiny. Pro získání nadité kapsy plné peněz je společně s kumpány Jimmym (Robert DeNiro) a Tommym (Joe Pesci) schopen udělat cokoliv. Pasují se do role poloboha, životy berou, málokdy je věnují. Nevyhnou se rukám potříštěnými krví a zaprášenými kokainem.

I když snímek nese název Mafiáni, o pravou mafii nejde. Nikdo z ústředních hrdinů pravým členem není. Pouze Jimmy měl nakročeno k přijmacímu rituálu a byl stoprocentní Ital, ovšem nesměl by zabít jednoho z členů nejužšího kruhu zločineckého klanu, takový čin se může ve zlé obrátit. Film je natočen podle knihy Nicholase Pileggiho s názvem „Wiseguy“ v režii Martina Scorseseho, který vzal z žánru to nejlepší a vytvořil snímek vybočující z řady podobných kousků.

.

.

Road to Perdition (Cesta do zatracení) - Oficiální plakát Michaela Sullivana a jeho syna.Road to Perdition (Road to Perdition, 2002, režie: Sam Mendes)

Amerikou 30.let hýbe hospodářská krize, zločinecké kruhy však zůstávají  klidné jako hladina rybníka v bezvětří. Místní hlavoun irské mafie John Rooney (Paul Newman) vládne pevně nad svými záležitostmi, do karet mu pouze nehraje chování nevyvedeného syna Connora (Danie Craig). Co nenachází v synovi najde u věrného zaměstnance Michaela Sullivena (Tom Hanks), který špinavou práci vykoná precizně a bez komplikací. Sullivenův syn Mike řeší pro něj velkou záhadu, jakým způsobem jeho otec vydělává na živobytí rodiny. Zvědavost ho přivede až do kufru otcova vozu, se kterým ten večer jede vykovat jednu ze služeb pro strýčka Johna. Tento výlet malého Sullivena uvrhne v nebezpečí a ocejchuje jako nechtěného svědka. Objeví se záminka pro žárlivého Connora, který se chce zbavit soka v otcově přízni. Žárlivost ho oslepí a za obět padne Sullivenova rodina, přežije pouze otec a syn. Dosud chladnokrevný gangster Sulliven pozná odvrácenou stranu pozlacené mince zločinu. Jeho jediný cíl je pomsta a ochrana syna. Jde proti celé mafii, dá se říct, že proti celému světu.

Sam Mendes již na počátku své kariéry slavil oscarový úspěch s Americkou krásou. Bylo tedy na snadě, aby při dalším tvůrčím počínání volil obezřetně. Jako druhý režisérský počin si zvolil mafiánskou látku na motivy komiksu z dílny Maxe Alana Collinse a Richarda Pierse. Na původní komikové dílo navazuje s vizuální přesností. S elegancí a tradici věrný odkazuje na klasický hollywoodský film a pro současnost tvoří Kmotra 21.století. Sice ne bez chyb, za to s temnou a pevnou rukou gangsterskému žánru vlastní.

.

.

.

.

Skrytá identita - Oficiální český plakát.

Skrytá identita ( Deparded, 2006, režie: Martin Scorsese)

Mocný boss Cosstelo (Jack Nicolson) už ve své zločinecké praxi dosáhl vrcholu a jakožto gangster zvídavý se pouští na nový, tenčí a riskantnější led nelegálního obchodu, nepůjde přece do nudné penze. Z letitých zkušenosí v nezákonných vodách ví, že jedním ze základních kamenů úspěchu v braži je, být vždy nejméně o jeden krok před zákonem. Vychovává si tedy schopné donašeče. Cosstelovou nejlepší krysou je Colin (Matt Damon), absolvent policejní akademie, kariérista s dvojí tváří. Aby to nebylo tak jednoduché, na paty mu šlape Billy (Leonardo DiCaorio), který byl svým rodinným zázemím předurčen pro zločin. Přesto se odkloní od potenciální zločinecké dráhy a stává se pravým, čestným policajtem. Billyho „špatné rodinné pověsti“  neopomenou nadřízení plně využít a je nasazen jako krysa ve službách zákona do Cosstelova gangu.

Jsme ve filmu Martina Scorseseho, který opět vypráví příběh Ameriky, světa neustálé nedůvěry, pochyb kdo je kdo. Jak jsme u pána režiséra zvyklí, nic nepředkládá ve světle lepších zítřků. Na boji protikladů loajality a zrady buduje napínavé zločinecké drama, které přerůstá v osobní drama dvou ústředních postav, Billyho a Colina, kteří ať chtějí či ne, řítí se do pekel.

.

.

.

Americký gangster - Oficiální plakát s hlavními protagonosty filmu.Americký gangster (American Gangster, 2008, režie: Ridley Scott)

Frank Lucas (Denzel Washington) žije v harmonickém světě zločinu Ameriky, ve  světě jemu vlastním, do kterého se propracoval z nejnižší možné pozice. Jeho životní mentor, otec místního zločinu Bumpy Jones mu po své smrti přenechává svou továrnu na peníze. Frank od starého pána přebírá otěže a  zavádí novou, modernější zločineckou školu. Okolím respektovaný navazuje nové kontakty a sjednává lukrativní obchody a dostává se mezi horních 10% zločinu. Pečuje o rodinu a navenek je milován médii, uvnitř je však prohnilým heroinovým králem s nekončícím seznamem lidských obětí. Na druhé straně barikády stojí Ritchie Robert (Russel Crow), nicotný polda z New Jersey s minimálními ambicemi na změnu mizerného životního stavu. K dobru mu budiž připsána neúplatnost, pro Ameriku 60. a 70. let zarážející vlastnost. Ritchie přesídluje do New Yorku, kde začne pracovat na drogové problematice. Jde po krku původcům zásobování, má spadeno na Franka. Začíná dlouhá cesta k nalezení dostatečného množství důkazů (lépe řečeno špíny) na jméno Frank Lucas.

Ridley Scott v Americkém gangsterovi vykresluje svět Dobra a Zla s dobře rozpoznatelným rozdílem a hranicí, přičemž Zlo má, co se týče stylu, opět navrch. Kriminální příběh se skutečným pozadím působí divácky atraktivně a zároveň netlačí na akci a výbušnost příběhu. Se ctí reprezentuje zločin druhé poloviny 20.století a režisérovi vylepšuje kolonku v životopisu nesoucí název „profesní úspěchy“.

Cesta ke článku: Cinemo.cz / TOP / Když se řekne: Mafie
Líbí se ti tento článek? Vlož ho na svůj web. Stačí zkopírovat následující HTML kód a je to!
Sdílej článek na Facebooku:

Autor: Radek Smrčina Napsáno 19. prosince 2010 | 03:02

Dobrý den, jsem 20ti-letý filmový fanda a na Váš článek s nejlepšími filmy o mafii jsem narazil čistě náhodně. Mezi mé nejoblíběnější filmové žánry totiž patří gangsterky, takže jsem hledal nějaké informace o filmech tohoto typu, které jsem doposud neviděl. Váš článek bych určitě pochválil ( možná bych se nebál rozšířit jej na TOP10 a přidat Scorseseho Casino, Leoneho Once upon time in America či de Palmovu Carlitovu cestu ). Ale podstatou mého příspěvku je žádost. Rád bych se Vás, filmových odborníků, zeptal, zda-li nevíte o nějakých mafia-filmech, které třeba nejsou tak „profláklé“ jako výše zmiňované. Kdybyste snad tušili o nějakých ( před světem dobře ukrytých ) trhácích, poprosil bych Vás, abyste mě kontaktovali na email. Děkuji mockrát, R.S.

Thumb up 5 Thumb down 0
Přidej komentář

Sledovat nově přidané komentáře k článku

Jaký je váš oblíbený filmový žánr? (max. 5)

Nahrávání ... Nahrávání ...
TOPlist