30. 4. 2017

Henry Selick a jeho Koralína

Autor: Artur Kononov| 7. listopadu 2010 | Přečteno: 426x |

Neil Gaiman dostal před pár lety osudový nádap, že napíše kouzelný příběh pro svou malou dcerku. Jeho fantazie si meze nekladla a stvořil nádherný svět za dveřmi, který otevírá nové chtíče a možnosti neprozkoumáného světa, ovšem pozor, není vše tak, jak se na první pohled tváří.

Geniální předlohu tu již máme, ještě nám chybí geniální filmové zpracování. Tím se může chlubit režisér animovaných filmů Henry Selick, bez kterého by se filmové Koralíně tolik nepoštěstilo. Určitě si každý dobře vzpomínáte na kouzelnou Nightmare before Chrismas (v překaldu Ukradené Vánoce Tima Burtona), kterou režíroval Selick, ovšem všechnu slávu si odnesl Tim Burton. Selick sází na tradiční stop-motion animaci s 3D efekty. Postavičky se pyšní osobitým a lidštějším vzhledem a celý snímek působí velmi chytlavou a příjemnou atmosférou. Koralíná přináší mnoho vizuálních perliček, například koulzelná zahrada, či obrovksá kudlanka sloužící jako dopravní prostředek. Film je omezen pouze fantazií režiséra, který se pohyuje v úžasném světě, kde je důležitý každý detail, bez kterého by celek nebyl ničím.

coraline_movie_image__6_

První záběry nás zavedou do Růžového paláce, kam se Koralína se svými rodiči přestěhuje. Od tatínka a maminky, kteří jsou neustále zabráni do svých počítačů, se Koralína pozornosti nedočká. Znuděná dcerka si zábavu hledá jidne a začíná prozkoumávat okolí paláce a palác samotný. Nechtěně poznává chlapce Hubíka a jeho ušmudlaného černého kocoura a další své sousedy, nad ní bydlí ruský cirkusák pan Bobinský, který má svůj vlastní myší cirkus a dvě staré slepo-hluché baletky, které se nikdy na ničem neshodnou. Při bádání v Růžovém paláci a krácení času počítáním oken Koralína narazí na zatapetovaná malá dvířka, která ji otevřou nový, barevný a úžasný svět. V tomto novém světě, je vše mnohem krásnější a snazší, všichni jsou milí, všude je plno dobrého jídla a plno zábavy, jediný háček je, že místo oči mají knoflíky. K pochybnostem ji dovede Hubíkova černá kočka, díky níž se pro Koralínu svět plný barev, emocí a zábavy mění v temnotu a již není cesty zpět. Scénky doprovázené melancholickou hudbou působí hororově a napětí vás každou vteřinou více pohlcuje.

coraline_movie_image__1_1 - Copy

V každém z nás film vyvolá různé pocity, ovšem jeden bude pro dospělého diváka stejný. A to pocit, jako by jste se vrátili v čase do svých dětských let, kdy vám bylo devět a pohádkový svět byl pro vás vším. Děti si také přijdou na své úžasným zpravcování, výše zmíněnými vizuálními efekty a hlavně odvážným příběhem malé Koralíny, která se nebála pomoci uvězněným duším a zachránit své rodiče. Snímek byl na filmový trh uveden již před delší dobou, ovšem jeho ohlasy se stále zvyšují, a pokud patříte k lidem, kteří Koralínu a svět za tajnými dveřmi ještě neviděli, tak máte obrovskou mezeru.

coraline-movie-posterSelick je v tom co dělá opravdová jednička a Koralína a svět za tajnými dveřmi je toho důkazem. Alternativní pohádkový svět působí děsivě a děti se z toho možná budou i počůrávat, ale stojí to za to. Stop-motion animace a vizuální efekty spolu s příběhem v nás zanechá silné pocity a trochu toho děckého úsměvu na tváři.

Koralína a svět za tajnými dveřmi

Režie: Henry Selick

Hrají: Dakota Fanning, Dawn French, Teri Hatcher, Ian McShane, Jennifer Saunders