28. 4. 2017



Režie v rukou žen: Kathryn Bigelow

Autor: Ivana Chlubná| 16. března 2010 | Přečteno: 256x |

Poslat známé(mu):





Pošli článek známé(mu) |

Dvaaosmdesát ročníků cen Oskarů trvalo, než si pro sošku v režisérské kategorii došel režisér-žena. Jako první ze čtyř, které byly v průběhu let nominovány v této kategorii,  získala právě Kathryn toto ocenění. A nejen je, s jejím nejnovějším filmovým počinem se dostala do nejžádanějších hollywoodských vod, stala se středem zájmu, kraluje s dravostí a snímky, pro ženu tak netypickými.

kathryn-bigelowRodačka ze San Carlos v Kalifornii se narodila do rodiny, ve které umělecká tradice rozhodně nebyla. Otec pracoval ve vedení továrny a matka v knihovně.  Přesto se vydala cestou umění. Dva roky studovala na San Francisco Art Institute.  Získala stipendium  Whitney Museum’s Independent Study Program. Na prestižní Columbia University vystudovala filmovou vědu a kritiku.

Již od zakončení studia pracovala s tématy jako je násilí. Sedmnáctiminutový absolventský snímek The Set-Up popisoval, proč je pro film násilí tak přitažlivé a důležité. Následoval snímek Nemilovaná (1982), který můžeme onačit za artovku. Temnější téma našla v Na prahu temnot (1987), situovanému do úpírského prostředí. V roce 1989 představila ženskou kriminálku Modrá ocel s Jamie Lee Curtis v hlavní roli. U kritiky si však zapsala plusové body až se snímkem Bod zlomu (1991), ve kterém dokázla, že spojit surfování a kriminální zápletku není žádný problém. Následovaly Zvláštn dny (1995) a Váha vody (2000). O dva roky později na stříbrné plátno uvedla K-19: Stroj na smrt . Nepovedený tah o první sovětské jaderné ponorce, který dodnes rozpočet sto milionů dolarů tržbami nedokázal pokrýt. Přesto šlo jako v předchozích snímcích o kvalitní režisérskou práci. Neúspěch jde však často ruku v ruce s budoucím profesním růstem, který na Kathryn čekal v podobě zobrazení válečné reality a chaosu z iráckého prostředí. Smrt čeká všude, v současnosti neskloňovanější filmový titul, předčil na udílení Oskarů i favorizovaného Avatara Jamese Camerona, který je mimochodem  bývalým manželem Bigelow.

Točí s nejvíce chlapáckým pohledem na věc a přesto jistým vlastním podáním ženským smyslem. Sama tvrdí, že násilí nemá ráda, ale v její tvorbě hraje dominantní roli a jako málokdo je dokáže zobrazit poutavým a kvalitním pohledem. Kathryn měla fanoušky, má je a díky oskarovému úspěchu si k její tvorbě a osobě hledá cestu stále více filmových diváků. Nezbývá, než držet palce a přát dobrý režisérský odhad, který jí jak zatím dokázala, rozhodně nechybí.

the-blind-side-22-550x366
Cesta ke článku: Cinemo.cz / ZAJÍMAVOSTI / Režie v rukou žen: Kathryn Bigelow
Líbí se ti tento článek? Vlož ho na svůj web. Stačí zkopírovat následující HTML kód a je to!
Sdílej článek na Facebooku:

Přidej komentář

Sledovat nově přidané komentáře k článku

Jaký je váš oblíbený filmový žánr? (max. 5)

Nahrávání ... Nahrávání ...
TOPlist