28. 7. 2017



Jak šel čas s filmy Quentina Tarantina… (2.díl)

Autor: Vladan Vaněk| 10. října 2009 | Přečteno: 2 158x |

Poslat známé(mu):





Pošli článek známé(mu) |

Speciál zabývající se filmografií proslulého Quentina Tarantina po delší odmlce opět pokračuje. Tentokrát budou centrem naší pozornosti snímky, jež sice nejsou odbornou kritikou pokládané za nedílnou součást zlatého fondu kinematografie, přesto by bylo chybou je ignorovat.

4.) Four Rooms – Part: The Man From Hollywood (Čtyři pokoje, Část: Muž z Hollywoodu, 1995)

4roomsV historii jde pravděpodobně o nejhůře hodnocený film, na němž se podílel symbol filmové režie přelomu tisíciletí, Tarantino. Quentin Tarantino však nenesl v případě Čtyřech pokojů zodpovědnost za kompletní režii a scénář, ale pracoval pouze na poslední povídce. Zbylé části pak režírovalo trio Allison Andersová, Alexandre Rockwell a Robert Rodriquez. Každý z umělců měl pak za úkol převést na filmové plátno určitou část příběhu jediného pracovního dne portýra Teda v podání Tima Rotha. Podobný princip natáčení, kdy na snímku pracuje několik různorodých režisérů, se již objevil u povídkového snímku New York Stories, který na úplném sklonku osmdesátých let vytvořily legendy – Woody Allen, Francis Ford Coppola a Martin Scorsese.

Dvanáct šílených hostů. Čtyři skandální žádosti. Jeden osamělej portýr první den v práci, kterýho čeká nejdivočejší silvestr jeho života.“ Úvodní hláška vystihuje Tedův příběh dokonale, hosté jej prakticky celou pracovní dobu dohánějí k šílenství. Tajemné (a nutno říci, že velice atraktivní) čarodějky v čele s Elspeth, kterou ztvárnila Madonna, z něj musí doslova vysát nejdůležitější složku elixíru, nutně potřebného k reinkarnaci jejich zemřelé vůdkyně. V další povídce pak Tedovi svěří manželský pár své děti, jež mají přísný zákaz bdít, a to i přesto, že je poslední den v roce. Neurotický portýr samozřejmě neuspěje, v hotelovém pokoji vzplane požár a pod postelí se z neznámých důvodů objeví již částečně rozložená mrtvola ženy. Slušný základ pro infarkt myokardu Tedovi způsobí i manželský pár pobývající v jednom z dalších pokojů. Manžel Siegfried jej totiž považuje za milence své nedozírně krásné ženy a hodlá se s ním vypořádat po svém…

Celé martýrium pak vrcholí poslední částí The Man From Hollywood v režii Quentina Tarantina. Její příběh je prostý. Již značně rozrušený Ted je zavolán do honosného apartmá hollywoodské producentské hvězdy, Chestera Rushe (hraje jej samotný Tarantino) s tím, že má za úkol přinést špalek dřeva, kyblík ledu, klubko motouzu, koblížek, dvoupatrový sendvič, tři hřebíky a pekelně ostrou sekyrku.

Tážete se, proč musí Ted donést zrovna tak nezvyklou selekci věcí? Důvod je prostý, po té, co Chester ujistí portýra, že nejde o nic homosexuálního, vysvětlí mu princip jeho úkolu. Jde o sázku jednoho z Chesterových kumpánů, Normana. Norman, již značně posílený alkoholem a inspirovaný klasickým filmem Muž z Ria, se vsadí, že pokud dokáže desetkrát po sobě zapálit svůj zapalovač, získá Chesterův nablýskaný Chevrolet. V případě neúspěchu však přijde o svůj malíček a katem jeho prstu se stane právě Ted, za což mu je slíbena pekelně tučná finanční odměna…

Jestli vás zajímá, jak to vše dopadne, není nic lepšího, než zavítat server YouTube, na němž je celá část Muž z Hollywoodu dostupná ke zhlédnutí v originálním, anglickém znění. A pokud snad úroveň vaší angličtiny není příliš dobrá, tak vězte, že alespoň některým pasážím porozumíte. Minimálně mám pak na mysli oblíbené slovíčko „fuck“, jenž se Tarantino nebál použít ve své více než dvacetiminutové povídce téměř dvěstěkrát.

PS. Neděste se, pokud v závěrečných titulcích 4 pokojů nezaregistrujete jméno Bruce Willise. Ten si svou roli Lea zahrál bez nároku na honorář. Zahrát si ve filmu Quentina Tarantina je zkrátka poctou i pro hollywoodskou prvoligovou hvězdu…

Část Muž z Hollywoodu ke shlédnutí zde.

Hrají: Bruce Willis, Quentin Tarantino, Jennifer Beals, Paul Calderon, Tim Roth
Hodnocení: 70%

Zajímavost: Je libo cigaretku?
RedAppleCigsVšechny Tarantinovy filmy se odehrávají v jeho vlastních fikčních světech. A co by to bylo za fikční svět, kdyby se v něm neobjevil nějaký výrobek, jenž je výplodem Quentinovy bujné fantazie. Tím nejpozoruhodnějším jsou pak cigarety s názvem Red Apple, jež s chutí vykuřovaly téměř všechny Tarantinovy postavy. Krabička kultovních Red Apple je vyzdobena obrázkem zákeřně smějícího se zeleného červa, který si, s úsměvem na rtech právě krátí život šlukováním cigarety. Schválně, mít tu možnost, zkusily byste dávku nikotinu z produkce samotného Quentina Tarantina?


5.) Jackie Brown (Jackie Brownová, 1997)

jackie brownPo rozporuplně přijatých Čtyřech pokojích a seriálovému intermezzu v podobě režie jednoho z dílů populárního seriálu Emergency Room (u nás známý jako Pohotovost) se QT rozhodl vrátit ke svým kořenům. Jeho cílem bylo opět natočit film, jehož hrdiny opět budou pofiderní gangsteři, ne nepodobní těm z Pulp Fiction.

Idea příběhu filmu Jackie Brownová nevzešla kompletně z Tarantinovy hlavy, neboť protentokrát vsadil jeden ze symbolů popkultury na knižní adaptaci. Quentin byl již odmala fanouškem amerického spisovatele Elmora Leonarda. Netajil se ani tím, že se jako dospívající dostal do konfliktu se zákonem, když se v knihkupectví snažil odcizit Leonardovu knihu The Switch. Definitivně se Tarantino k fanouškovské základně Elmora Leonarda přihlásil v devadesátých letech, když mimo jiné několikrát v médiích pronesl, že dílo amerického spisovatele mělo na jeho tvorbu zcela zásadní vliv.

Elmor Leonard pak chválu od rodáka z Knoxville zaregistroval a potěšila jej natolik, že perspektivnímu režisérovi zaslal kopii své tehdy ještě nevydané knihy Rum Punch. A jak už to tak bývá, Quentina kniha absolutně nadchla. Již v průběhu čtení měl v hlavě živé filmové obrazy a nebýt faktu, že měl v téže době plné ruce práce (na projektu Pulp Fiction), natočil by velice pravděpodobně filmovou adaptaci románu ihned.

Projekt Rum Punch však Tarantinovi nedal spát a nakonec se přece jenom pustil do jeho realizace. O poskytnutí autorských práv požádal spisovatele o tři roky později. Leonard nadšeně souhlasil, a k Tarantinově velké radosti navíc prohlásil: „Vy jste filmař, použijte to, co chcete a udělejte film, jak ho vidíte vy“. Spisovatel tak měl svůj klid, nemusel se bát, že jej režisér bude bombardovat neustálými a netečnými dotazy a mohl se jen těšit na den, kdy mu Quentin slavnostně pošle finální verzi scénáře.

Tarantinův scénář však nebyl doslovnou adaptací knihy – hlavní hrdinka byla na rozdíl od knižní předlohy Afroameričankou a namísto Jackie Burke se jmenovala Jackie Brown a dějištěm filmu se stala slunná Kalifornie (v knize se vše odehrávalo v ráji důchodců, na Floridě). Přibližně polovina dialogů také nepocházela výhradně z Leonardova pera, neboť se Quentin rozhodl improvizovat a napsal část rozhovorů sám. I tyto malé změny však nezabránily Leonardovi v tom, aby pro přečtení Tarantinova scénáře nadšeně zajásal: „Je to vůbec nejlepší scénář, co jsem kdy četl!“.

Děj se točí kolem černošky ve středních letech, Jackie Brownové, v jejíž roli září Pam Grier, kterou si možná pamatujete také jako hrdinku snímku Foxy Brownová, v němž se Pam snaží pomstít smrt svého přítele. Shoda příjmení není v případě obou hrdinek nahodilou záležitostí, QT chtěl v případě Jackie Brownové vyjádřit poklonu staršímu snímku.

Jackie pracuje jako letuška zaměstnaná u podprůměrné letecké společnosti. Její roční výplata tedy logicky nedosahuje žádných astronomických hodnot, a tak si slečna Brownová přivydělává jinak. Jejím úkolem je pašování špinavých peněz pro drogového dealera Ordella Robbieho, který svým projevem patří mezi klasické béčkové gangstery. Naneštěstí má každá ideální pohádka svůj konec, a i nad Jackie visí Damoklův meč. Po čase pašování je odchycena policejními agenty, kteří obrovsky touží po tom, aby jim letuška v nejlepších letech pomohla usvědčit svého šéfa z protizákonného jednání. Jackie je však holka rafinovaná, společně se svým partnerem Maxem vymyslí lest, jak vyzrát jak na policii, tak na zákeřného dealera, a k tomu si ještě odnést pořádný balík „babek“ …

Jackie Brownová se nese spíše v duchu do detailu promyšlených dialogů než akce, což by některému divákovi, který je zvyklý na čistokrevnou řež, mohlo dokonce i vadit. Spousta konverzačních obratů není lehce pochopitelná, a aby byl divák schopen filmu lépe porozumět, měl by jej shlédnout několikrát. Rozhodně pak nelze Jackie doporučit pravidelnému divákovi Velmi křehkých vztahů…

Trailer ke shlédnutí zde

Hrají: Pam Grier, Robert De Niro, Samuel L. Jackson, Robert Forster, Michael Keaton, Bridget Fonda, Michael Bowen, Chris Tucker a další.
Hodnocení: 75%

A příště? Příště bude opět v hlavní roli Quentin. Konkrétně se podíváme pod pokličku jeho dokonalé symbióze s jednou hollywoodskou herečkou, kvůli níž se nebál odložit natočení svého dalšího filmu o několik let….

Cesta ke článku: Cinemo.cz / TOP / Jak šel čas s filmy Quentina Tarantina… (2.díl)
Líbí se ti tento článek? Vlož ho na svůj web. Stačí zkopírovat následující HTML kód a je to!
Sdílej článek na Facebooku:

Autor: Filmy roku 2009 aneb shrnutí trháků, propadáků a zajímavých překvapení v kinech za uplynulý rok | Cinemo.cz - Buď v obraze Napsáno 27. prosince 2009 | 12:48

[…] je ten fakt, že přes poměrně dlouhou stopáž není ani tak nudný. Čím si mě Tarantino trochu „odnasral“ je závěrečná kapitola, u které jsem si říkal “ no […]

Thumb up 3 Thumb down 0
Přidej komentář

Sledovat nově přidané komentáře k článku

Jaký je váš oblíbený filmový žánr? (max. 5)

Nahrávání ... Nahrávání ...
TOPlist