29. 5. 2017

I love You Phillip Morris

Autor: Matouš Erban| 16. května 2010 | Přečteno: 511x |

O snímku režisérů a scénáristů Glenna Ficarra a Johna Requa I love You Phillip Morris kolovali zvěsti dlouhé měsíce. Ozývali se hlasy pasující film na jeden z nejkontroverznějších poslední doby, zaslechli jsme o revoluci na poli zobrazení homosexuálů a obecně porušení veškerých tabu. Jednoduše řečeno měl přijít film, který by se nebál píchnout do vosího hnízda a přinést neotřelou romanci, tentokrát však ve čtyřprocentním pojetí. Dlouhé a marné hledání distributora ještě posílilo bublinu tajemna a poté co se našel odvážlivec ochotný pustit snímek do kin a pár kopií dorazilo i do České republiky si můžeme tuto prý nekonvenční komedii vychutnat i my.

I love You Phillip Morris 1 I love You Phillip Morris 4

Příběh podle knihy Houston Chronicle, vychází z reálné postavy Stevena Jay Russela. Ten si žije zdánlivě pohodový život obklopen milující rodinkou. Háček je v tom, že se Steve orientuje na muže. Homosexualitu skrývá a je poměrně šťastný. Autonehoda mu ale změní pohled na svět a Steve přizná svou sexualitu, načež tomu přizpůsobí i své chování. Cítí však, že jeho finanční situace mu nedovoluje žít naplno, neboli obklopený luxusem a vším co s ním souvisí. Východisko nalézá v pojistných podvodech, které ho dostanou až do vězení, kde setkává s Phillipe Morrisem a bezhlavě se do něj zamiluje. Nicméně nezahálí a pokouší se všemožnými méně či více komickými způsoby dostat na svobodu…

Prvním kamenem úrazu jsou vysoká očekávání. I love You Phillip Morris není vyloženě propadák, ale uškodil mu humbuk kolem něj vyvolaný.  V podstatě jde o klasickou komedii, kde jsou homosexuálové zobrazeni tak je jak z tohoto žánru známe, jinak řečeno tak, jak jsou všeobecně a nesprávně vnímáni dnešní společností: výstředně se oblíkající a nezastavitelné sexuální stroje doprovázené na každém kroku malým psíkem. Paradoxně právě linka vztahu dvou mužů je v kontextu celku nadbytečná, nehledě na skutečnost, že Jim Carrey v roli podvodníka a Ewan McGregor jako bezhlavě zamilovaný muž zvládají party jim určené se ctí. Vyobrazení vztahu proto závisí především na osobních preferencích diváka. Hranice mezi uvěřitelností a karikaturou je holt, a v tomto filmu především, proklatě vratká. Já osobně čekal, že tvůrci budování vztahu mezi dvěma muži uchopí za trochu vážnější konec.

I love You Phillip Morris 8

Největší nedostatek ale vězí v mdlé režii. Režiséři jednoduše na začátku nasadili určité tempo a toho se bez nějakých originálních postupů drží až do konce, což po hodině začne být značně ubíjející. Nebýt vtipných momentů, kterých scénář nabízí docela slušné množství, jmenujme například vysvětlování vězeňských pravidel nebo rozuzlení pasáže s Carreym umírajícím na AIDS, ukousal bych si nehty nudou.

I love You Phillip Morris 2
Finální rozhodnutí, zda jít či nejít na film tedy naráží na vaše očekávání. Čekáte-li film revoluční v pohledu na danou problematiku ve stylu prvního odstavce recenze, nevyhnete se zklamání. Pokud však pojmete návštěvu kina způsobem pobavit a zapomenout a překousnete nudné pasáže, jichž je na stominutovou pasáž celkem dost, je šance, že se budete bavit, přestože dostanete ničím výjimečnou vězeňskou romanci netradiční pouze nahrazením klasického páru dvěma muži. Bez tohoto faktu by snímek brzy upadl v zapomnění.

I love You Phillip Morris

Režie: Glenn Ficarra, John Requa

Scénář: Glenn Ficarra , John Requa