16. 8. 2017

Filmový klub: Ešte sa môžeš vrátiť (U-Turn)

Autor: Peter Borko| 10. prosince 2010 | Přečteno: 425x |

Pred tým než vojdete do mesta uprostred ničoho, poriadne si to rozmyslite, lebo odísť z neho môže byť ťažšie, ako ste očakávali. A s týmto problémom sa začal potĺkať hazardný hráč Bobie (Sean Penn). Cestou cez rozhorúčenú Arizonu praskne Bobiemu chladiace trubica v jeho krásnom červenom mustangu. Ako tak to dotiahne do mestečka Superior, kde ho nechá u divného a špinavého automechanika, ktorý nepôsobí veľmi civilizovane. U takého, ktorému chcete dať najavo, že je to obyčajný sedliak pracujúci v Bohom zabudnutej pustatine. Ale to je vaša prvá chyba.

U-Turn

No šťastie sa na Bobbieho možno usmialo, lebo stretáva, počas čakania na opravu, v meste krásnu a mladú Grace (Jennifer Lopez) . Tá po pár odmietnutiach predsa len zavolá vytrvalého Bobbieho, aby pomohol s vešaním záclon v jej krásnom dome. Ktorému chlapovi by toto s pár úsmevmi a flirtami nebol dostatočný signál? Má to však jeden háčik. Domov sa vráti (samozrejme v najmenej vhodnej chvíli) McKenna (Nick Nolte). No ten začínajúce sexuálne hrátky nesie celkom športovo. Veď nakoniec aj odveze Bobieho späť do mesta. To čo videl, nieje preňho žiadna novinka a možno práve preto, navrhne Bobiemu obchod. Je ochotný podeliť sa s ním o 50 000$ z poistky svojej ženy. Všetko čo chce je, aby smrť vyzerala ako nehoda. Dokonca mu aj dá návod ako na to.

U-Turn

Bob Cooper však nieje žiaden vrah a zdvorilo sa v meste lúči s McKennom. Teraz je na čase dať si drink v samoške a odísť do LA. Avšak aj toto má háčik. Samošku prepadnú práve vtedy, keď je Bobie vnútri. A aj keď sú zlodeji na mieste zastrelený predavačkou, tak všetky peniaze ktoré niesol v taške a dlžil, sú rozstrieľané brokovnicou spolu s telami zlodejov, ktorí mu ju vzali.

Bobie sa ocitá razom v blbej situácii. Zostáva mu iba pár dolárov, ktoré nestačia na vyplatenie auta, lebo buranský opravár si vypýtal 150$ za opravu jednej hadičky, nik z jeho „priateľov“ mu nechce pomôcť, chlapík ktorému niesol rozstrieľané bankovky posiela do Superioru svojho zabijáka a v dedine si poštve proti sebe mladého chalana prezývaného TNT (Joaquin Phoenix ), lebo mu údajne balí dievča. Dohnaný situáciou súhlasí s McKennovým návrhom, ale čo sa môže stať, keď Grace nezabije a tá mu ponúkne oveľa vyššiu sumu z manželovho trezoru, za vraždu jej proťajšku? Bude to veľa zarobených peňazí, či… Na to v odpovie už len film.

U-Turn

Špinavá a prašná Arizona je skvelou voľbou prostredia, ale zúfalstvo a problémy ktoré sprevádzajú Boba Coopera by sa lepšie spájali so snehom a skorými, dlhými a tmavými nocami Aljašky, vtedy by film nabral pravú Kafkovskú atmosféru. Ale aj takto má dielo Olivera Stonea šmrnc a príbeh na aký nieste zvyknutý. Chvíľami môžete mať pocit, že režisér prichádza so zbytočnými prekážkami pre hlavného hrdinu, ale to všetko je potrebné, aby sme sa dostali ku koncu filmu, kde sa všetko ukončí krásnym rozuzlením a smiechom (vaším?).

Zaujímavou osobou je aj Toby N. Tucker, toho vo filme hrá Joaquin Phoenix, ktorý si o osem rokov neskôr zahrá postavu Johnyho Casha v životopisnom filme. Jeho postava je proti Bobiemu riadne nabrúsená a od chvíle keď sa stretnú, tak mu chce riadne naložiť, lebo si myslí, že mu balí jeho (riadne hlúpu) priateľku. Táto dvojka slúži na odľahčenie atmosféry a to aj keď Bobbiemu poriadne prituhuje pri každom stretnutí s nimi. Ale to čo ma zaujalo najviac, že v dvoch scénach, kde TNT vystupuje, zahrá z pozadia (inak veľmi bohatého soundtracku) vždy práve Johny Cash s pesničkou Ring of Fire. V tej chvíli som rozmýšľal, ktorý film bol natočený skôr, alebo či to je len náhoda.

U-Turn

Užite si stupňujúcu sa bezradnosť Seanna Penna a krásnu mladú Jennifer Lopez v hlavných úlohách.

uturnlastU-Turn