16. 8. 2017

Filmový klub: Osvietenie (The Shining)

Autor: Peter Borko| 11. listopadu 2010 | Přečteno: 936x |

Stephen King je azda jedným z najúspešnejších autorov hororových románov a keď sa jeho príbeh rozhodne sfilmovať Stanley Kubrick, je sa čoho báť. Kubrick počas svojho života natočil len niečo cez tucet filmov, ale minimálne v tomto prípade platí, že dobrého je málo. Dnes sa Kubrickove filmy radia medzi perly svetovej filmovej tvorby.

Wendy, Danny a Jack

Hlavnou postavou tohto príbehu je Jack Torrance (Jack Nicholson), spisovateľ, ktorý sa rozhodne zobrať miesto správcu hotela počas päť mesiacov dlhej zimnej prestávky. Už pri pohovore do tejto práce sa dozvedá strašidelný príbeh o tom, ako jeho predchodca pred desaťročím zabil sekerou svoje dve dcéry, ženu a nakoniec aj seba. Jack sa tohto príbehu neobáva, on chce samotu na to, aby mohol napísať svoju knihu a jeho žena má rada ghost stories. Celá rodina sa spolu objavuje v hoteli 30. septembra, posledný deň jeho prevádzky. Postupne im je celý hotel predvedený, od kuchyne až po obrovskú spoločenskú sieň. Počas toho sa malý Danny, syn Jacka a Wendy, spozná s riaditeľom hotela. Ten zistí, že Danny trpí určitými predstavami a tuší čo sa v hoteli stalo. Upozorní ho, aby sa vyhýbal niektorým miestam a od toho momentu zostáva celá rodina sama na 5 mesiacov uzavretá snehom v horách. Rodinka si zo začiatku žije idylicky, Jack píše vo svojej pracovni, Wendy a Danny sa hrávaju spolu po vonku, preskúmavajú veľké bludisko z kríkov, bláznia sa v snehu. Príbeh sa začína komplikovať s prvým nahnevaním Jacka a začiatkom jeho prerodu z kľudného človeka na blázna. Taktiež na pohode rodiny nepridávajú opakujúce sa predstavy Dannyho. Samota pre rodinu predsa len nieje to, čo vyhľadávali a tomu sa možno pripája aj to, že hotel je postavený na bývalom indiánskom cintoríne. Jackova nálada sa postupne mení a z kľudného času v horách sa stáva nočná mora.

Jack Nicholson

Horor je z roku 1980, ale aj dnešnému divákovi má veľa čo ponúknuť. Shining neprináša vyskakujúce príšery, alebo strach z rýchlych zmien kamery, ale z príbehu a dokonalej režisérskej práce, kde každá scéna je starostlivo vyberaná a radená za sebou tak, aby umocnila hrôzostrašný dojem z diela. V pozadí počuť počas filmu stále hudbu, alebo narážajúci vietor so snehom na steny hotela, v tichu sa ocitáme azda len vo chvíľach, keď sa postavy pohybujú po suteréne. Tam strach vyvoláva už len samotná ozvena krokov.

Kubrick sa rozhodol nakrúcať film chronologicky, to bolo síce časovo a finančne veľmi náročné, ale práve to mohlo umožniť majstrovsky zostrihať film do podoby ktorá nenechá divákov kľudnými. Taktiež sa rozhodol navzdory Kingovým protestom angažovať Jacka Nicholsona, ktorého vyčítali aj čitatelia knižnej predlohy. Nicholson už zo začiatku pôsobí labilnejším dojmom, tak jeho prerod na šialenca nieje veľmi neočakávaný. V každom prípade Nicholson ponúkne veľmi zaujímavý herecký výkon, ktorý sledujete s filmárskym nadšením, alebo diváckou hrôzou. Za zmienku určite stojí aj Shelley Duvall, ktorá hra na smrť vystrašenú Jackovu manželku Wendy, chvíľami možno naivnejšie, ale cez to realisticky a s citom. Nakoniec treťou hlavnou postavou je malý Danny, vtedy len 5 ročný chlapec, ktorý ani netušil, že natáča horor. Jeho výber pre film je veľmi dobrý, postava je úžasne zvládnutá a nedá sa jej nič vyčítať.

Pre každého kto nepozerá nové horory, lebo nemá rád vyskakujúce mŕtvoly a aj cez to sa chce trošku báť, je The Shining tá správna voľba na tmavú noc.

shining_shot4lThe Shining

Horror/Thriller