24. 9. 2017

Děcka jsou v pohodě

Autor: Juraj Kordik| 16. prosince 2010 | Přečteno: 686x |

Ako môže vyzerať film, v ktorom okrem neobvyklej myšlienky nájdete od koreňov dôkladne prepracovaný scenár, kvalitných hercov, neočakávaný dej, vznikol mimo hollywoodskych štúdií a bez dávok zbytočného sentimentu a nízkorozpočtových klišé?

Děcka jsou v pohodě

Napríklad takto: Príbeh o dvoch deťoch s dvomi rôznymi, spolu žijúcimi lesbickými matkami o spoznávaní ich biologického otca zo skúmavky. Je nakrútený vtipným, sviežim, citlivým spôsobom a s výnimočnými hereckými výkonmi. Joni má 18, Laser 15. Sú nevlastní súrodenci a vychovávajú ich dve lesbičky. Deti sa rozhodnú zistiť identitu svojho biologického otca bez vedomia matiek. Príchod neviazaného a v otázkach výchovy trochu voľnomyšlienkárskeho Paula však zmení zabehaný chod domácnosti a poodkryje problémy netradičnej rodiny, vyplývajúce nielen z nedostatku času, ale aj uznania zo strany dominantnejšej matky. Po spoznaní darcu spermií sa jednotliví členovia domácnosti začínajú hľadať, už onedlho v sebe nachádzajú potláčané túžby, pocity a potreby, ktoré dlho dusili pod zdanlivo ideálnym, intelektuálsky možno až príliš otvoreným a tolerantným rodinným prostredím. Paul nechcene a nečakane vpadne do rodiny a naruší tak väzby medzi všetkými jej členmi. Nakoniec sú to však deti, ktoré sa matky tak úpenlivo snažili chrániť pred vplyvom otca, jediné „v pohode“. Podarí sa rodine opätovne nájsť stratenú dôveru a zlepiť popretŕhané putá?

Děcka jsou v pohodě

Lisa Chodorenko je u nás takmer neznáma. Má za sebou len dva celovečerné filmy, ktoré mali síce úspechy na festivaloch, no ani jeden sa nedostal k nám do dístribúcie. The Kids Are All Right však všetko zmenil. Na filmových festivaloch (získala už cenu na Medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne) je hlavne vďaka hereckým výkonom čiernym koňom a filmoví kritici už teraz špekulujú o tom, či sošku Oscara dostane Annette Bening alebo Natalie Portman za Aronofskeho Black Swan. Osobne by som však vydvihol aj výkon Julianne Moore, ktorej utiahnutá Jules bola pre mňa asi najsilnejšie zahranou postavou. Skvelú hereckú príležitosť dostali aj deti v podaní Josha Hutchersona a Mie Wasikowskej (po rozporuplne prijatej Alici v Krajine zázrakov ukázala, že hrať vie).

deckaTento film je v živote režisérky bez pochyby prelomovým. Pred 10 rokmi by bol prelomovým aj u nás, a to nielen v rámci žánru , ale aj tematiky. Dá sa na neho pozerať ako na remeselne šikovne zvládnutý film s citlivou osobnostnou výpoveďou na témy, o ktorých rozprávať sa, hoci akokoľvek chceme, nie je také jednoduché. Film o kríze modernej, otvorenej rodiny bez zbytočného sentimentu a filmového klišé ako jeden z top filmov uplynulého roka zaslúžene čakajúci na to, aby ste ho videli.

The Kids Are All Right

USA , 2010, 106 min
Réžia: Lisa Chodorenko