30. 4. 2017

Czech Made Man

Autor: Petra Andrýsková| 16. května 2011 | Přečteno: 683x |

Jan Budař je mým oblíbeným hercem a oceňuji mladou tvorbu, jež se nesnaží jen těžit z české válečné minulosti a přináší nový vítr do našich filmových vod. Ne každý pokus ale dopadne na sto procent.

Snímek Czech made man popisuje divokou éru podnikání devadesátých let, kdy se stačilo nebát nových příležitostí a člověk mohl lehce nabýt nemalé jmění. Ale také lehce pozbýt. S každou korunou, která přibude do kapsy hlavního hrdiny Jakuba Vrány, roste i jeho sebevědomí, to však vždy někdo srazí z nebeských výšin zpátky na zem. V dětství to byl násilnický otec, později policie nebo některý z rádoby kamarádíčků. Jeho životním cílem se tak stalo vydělání takové částky peněz, se kterou by si mohl koupit naprosto vše, včetně vlastního štěstí. A z veksláka se časem opravdu dokázal vyšvihnout mezi miliardářskou elitu, jež vydělává na lidské blbosti při klikání na internetových doménách.

Dva roky u počítače a je z vás boháč.

Jan Budař dokázal postavu nejen dobře zahrát, ale i vytvořit konkrétní podobu jedné osobnosti. Osobnosti člověka, který se nebojí i těch nejodpornějších cest jak vydělat peníze a jak využít ostatní pro své vlastní dobro. Člověka, který se za určitých finančních podmínek nebojí sáhnout ani na svou vlastní hrdost. Vnitřně však stále cítíme, že jeho bezcharakterní prázdnota je jen léčením traumat z dětství a snaha nalézt lásku a štěstí – třeba v podobě dítěte s lesbickými dvojčaty. Jako vždy však hrdina padá zpátky na hubu a nakonec jsou mu všechny peníze nanic. Film ale není jasně ukončen, divák si dokáže představit, že v podobném duchu by mohl pokračovat ještě další dvě hodiny, kdy by nejspíš hrdina znovu zkrachoval, znovu našel další kšeft a nějakou krásnou holku (nebo chlapa), která by mu dala zase něco nového a nepoznaného.

Lesbická dvojčata.

Vizuální styl je dokonale propracovaným zážitkem, který je plný kameramansky i režisérsky v českém filmu neokoukaných triků a postupů. Tam, kde se Budařův rádoby vtipný a drsňácký komentář, jenž provází diváka celým filmem, stává trapnou snahou o to být děsně „cool“, nastupuje zrychlená kamera, barevně laděné záběry a rychlé střihy, které „cool“ působí a potěší oko nejednoho diváka tak, že komentáře přestane vnímat. Komentář se snaží dát rozkouskovanému ději řád, Budař v něm předvádí úžasné spektrum různobarevných hlasových poloh, ale svým prázdným obsahem filmu spíš škodí.

Jan Budař a Kateřina Brožová.

Možná příběh není dokonale pravdivý, ale dobře popisuje jednu ze stránek českého ale i obecně lidského charakteru. V kombinaci s poctivou dávkou peněz ovázaných gumičkou, kokainu a krásných Asiatek nás zavádí do světa, kde přežijí jen ty nejbezpáteřnější krysy. Můžete je odsuzovat, můžete jim závidět jejich majetek, ale je to svět, který filmového diváka bude vždy lákat a přitahovat k plátnům.

czech plakátJsou lidé, které tento film nadchne, protože se s podobným typem filmu nesetkali, svým vizuálem přibližuje českou tvorbu Hollywoodu a svým tématem se přibližuje moderním gangsterkám. A na druhou stranu jsou lidé, kteří již viděli i lepší filmy podobného typu (jako perfektní Podfu(c)k s Bradem Pittem), který Budaře s jeho rádoby vtipným žoviálním „voe“ lehce strčí do kapsy.

Czech Made Man

Komedia/Drama, ČR 2011

Režie: Tomáš Řehořek