24. 9. 2017

Cesta

Autor: Matouš Kyncl| 17. dubna 2010 | Přečteno: 548x |

Země byla postižena neznámou pohromou. Ze všeho zbyly jen trosky, trosky lidstva, lidského pokroku, přírody i lidskosti. Už není kde a proč žít, ale pro některé není ani smrt řešením…

Post-apokalyptický film podle stejnojmené novely Cormaca McCartyho, ukazující Svět zničený katastrofou. Ukazující cestu otce a syna, kteří se snaží na tomto nehostinném místě, kde je smrt na každém kroku, přežít za každou cenu. Oba se utápí ve vzpomínkách na svou manželku, matku, a samota, beznaděj a strach z ,,špatných lidí“ – kanibalů, kteří pro své přežití ztratili i svou lidskou povahu – je nejednou dožene do slepé uličky, ze které se většina lidí rozhodla dostat sebevraždou. Ani jeden se k ní ale sám neodhodlá, do cesty k cíli, teplému jihu, se jim ale smrt stejně postaví, stejně jako se staví do cesty všem, které při cestě potkají.

photo_14_hires

Působivé, emočně napjaté drama si zakládá na jednoduchosti, a v tom je jeho největší krása. Neuvidíte žádné statisíce prchajících lidí, výbuchy sopek, padající města, nejde rozhodně o žádný Hollywoodský ,,akčňák“ o konci Světa. Však ani nejde o to, jak apokalypsu vnímá lidstvo, ale jak ji vnímají dva hlavní ,,hrdinové“. Atmosféra filmu je velmi dobrá, emoce se přenáší velmi efektivně i na samotného diváka, s čímž jdou ruku v ruce i přirozené herecké výkony hrstky skvělých herců. Především samozřejmě ústřední dvojky, Aragorn z Pána Prstenů Viggo Mortensen rozhodně nezklamal a s australským mladičkým Kodim Smit-McPheem tvoří téměř dokonalý ,,pár“.

photo_10_hires

Dost ale chválení, samozřejmě i tomuto snímku k dokonalosti něco chybí, a to něco je pro mě především vizuální stránka. Trosky, zničené stromy i krajina, to všechno je v naprosté většině blízké mým představám o zničeném světe, ale špatně natočené záběry z hlediska pohledu kamery, v záběru je často tolik zbytečně volného místa, tolik zbytečně stejných stromů, temné oblohy, a přitom se nám někam vytrácí lidé. Co se týče barev postprodukčně upravených, ty také nejsou žádným zázrakem a mnohdy působí spíš nudně, než temně a kazí, bohužel, celkový dojem z filmu.

.
the-road-posterVe výsledku jde bezpochyby o film, který si zaslouží pozornost a i cestu do kina, především pro ty, kdož nečetli knihu. Čtenáři se nesetkají s ničím novým a snímek tudíž pro ně nebude už mít to kouzlo příběhu, které tvoří jeho hlavní pilíř. Neznalí předlohy na druhou stranu budou zajisté odcházet ze sálu spokojeni.

Cesta (The Road)

Režie: John Hillcoat

Scénář: Joe Penhall