25. 6. 2017

Portman v roli Černé labutě

Autor: Artur Kononov| 11. ledna 2011 | Přečteno: 796x |

Darren Aforonsky a jeho talent vyvolávat v nás nezapomenutelné emoce se nedá jen tak přehlednout. Stejně tak je to i v jeho novém filmu Black Swan, ve kterém (podobně jako Requiem for a dream) nám představí, jak se z čisté duše díky neovladatelné touze po dokonalosti nakonec stává monstrum.

Allen Ginsberg

Oproti snímku Wrestler, kde se v hlavní roli Mickey Rourkey snaží o comeback kariéry, v Black Swan se rodí posedlost dostat se na vrchol. Příběh je zasazen do baletního prostředí, který má své dva světy – jeden na jevišti, kde vše musí vypadat dokonale a bezchybně a druhý v zákulisí, kde je krev, pot a rivalita přecházející v osobní konflikty na denním pořádku.
Hlavní hrdinkou je Nina (Natalie Portman), která je typická svou křehkostí, něžností a přehnanou touhou po dokonalosti. Světový a velmi uznávaný choreograf (Vincent Cassel) ji poskytne životní šanci, zahrát si hlavní roli v Čajkovského Labutím jezeru. Zde se Nina setkává s první překážkou, jako bílá labuť je naprosto dokonalá, ovšem trnem v patě se ji stává zatančit roli černé labuťě, kde postrádá vášeň a nespoutanost. Tyto vlastnosti, které ji chybí, vpouští na scénu její rivalku Lily (Mily Kunis), která by roli hlavní labuťe brala všema deseti a právě díky Lily pouští Nina ke slovu svou druhou (temnou) část osobnosti. Je velmi impozantní sledovat, jak se v průběhu filmu mění vnitřek, ale i pomyslný vnějšek Niny v onu černou labuť.

Nezapomenutelnou atmosféru a temnou hloubku dodává snímku výborná práce s kamerou. Darren Aforonsky v otázce hudby šáhl opět po svém věrném partnerovi Clintu Mansellovi. Vznikla hudba, která spolu s jednotlivými scénkami doslova trhá vaše emoce a jak již bylo řečeno, k filmu bezvadně padne. Bylo by chybou, kdybych nezmínil brilantní herecký výkon Natalie Portman, která tuto roli brala jako velikou výzvu a opět dokázala, že je ve svém oboru jedničkou. Na druhou stranu si Black Swan stejně jako ostatní Darrenovy filmy rozdělí diváky na dva ostrovy: jedni, kteří ho budou milovat a druzí, kteří ho budou nenávidět. Jedno společné ale mít budou, ten silný, i když nepříjemný pocit, který do rána rozhodně nevyšumí.
cerna_labut_filmDarren Aforonsky dokáže na plátno přenést to, o co se mnoho režisérů léta marně pokouší. Příběh ve vás nastartuje všechny smysly a donutí vás pohlcovat temnou atmosféru baletního života, jak na jevišti, tak i za oponou. Výsledkem vzniklo skvělé filmové představení, které si letos rozhodně nesmíte nechat ujít.

Černá labuť

Režie: Darren Aronofsky
Hrají: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder, Kristina Anapau, Toby Hemingway, Sebastian Stan, Ksenia Solo, Janet Montgomery, Mark Margolis