28. 4. 2017



Avatar – Revoluce s velkým R

Autor: Jakub Miller| 14. prosince 2009 | Přečteno: 3 683x |

Poslat známé(mu):





Pošli článek známé(mu) |

29308090-29308094-largeDvanáct let, tak dlouho trval návrat Jamese Camerona na stříbrné plátno. A že to byl návrat setsakramentsky vydařený! Jeho nový počin Avatar je totiž bez debat nejlepším blockbusterem historie, který se navždy zapíše do filmových análů. Exkluzivně vám přinášíme nejen recenzi tohoto velkolepého díla, ale také osudy, minulé či budoucí, všech hlavních představitelů a pohled na technologii „motion-capture“, která se díky tomuto snímku kolosálních rozměrů stala pro kinematografii stejně podstatnou, jako je kamera samotná. Ponořte se tedy do světa Pandory, neboť tak fantastický zážitek jste ještě nezažili!

___________________________________________________

Recenze

Představte si svět, kde i sebemenší částečka působí stejně ryze jako diamanty. Svět, kde vládne mír a čistota duše. Svět tak nádherný, že zapomenete na všechny své útrapy. Takový svět existuje, jmenuje se Pandora a pouze díky Jamesi Cameronovi nyní dostáváme možnost jej navštívit a prozkoumat spolu s hlavním hrdinou v celé jeho kráse, neboť něco tak fantastického spatříte jen jednou za deset let. Takový je Avatar – do posledního detailu propracovaný, intenzivní v každé scéně a podtržen režií skutečného mistra.

500asdasdasdasd

Film sleduje osudy mariňáka Jakea Sullyho, který po smrti svého bratra dostává možnost nastoupit na jeho místo a zařadit se do programu Avatar, jehož účelem je navázat diplomatické vztahy s domorodci, kterým se říká Na´Vi. Díky pokročilé technologii jeho mysl vstupuje do geneticky vytvořeného hybrida lidí a místních obyvatel, čímž Jake dostává opět možnost chodit, neboť od poslední války je připoután na vozíček. Jeho život nabírá nový směr, seznamuje se s dcerou náčelníka kmene, začíná se učit jejich zvykům, objevuje krásy místní fauny a dochází mu, že tento svět si nezaslouží stejný osud, jako jeho rodná planeta Země. A tak se rozhodne „ráj na zemi“ zachránit za každou cenu.

500aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Je až k nevíře, jak brilantně nový počin legendárního Jamese Camerona funguje. Ani na vteřinu nad ním neztrácí režisér kontrolu a s něhou jej pomalu dovádí do dech beroucího konce, který zůstane zaryt hluboko v paměti ještě hodně dlouho. Avatar totiž není jen „dalším“ drahým filmem. Naopak! On je matkou a zároveň otcem všech blockbusterů dosavadní historie, neboť díky své neotřele famózní vizuální stránce a obrovské dávce epičnosti dosahuje na všechny možné dosavadní vrcholy daného žánru a nastavuje laťku pro své budoucí bratříčky nebesky vysoko. Po dlouhých letech navíc konečně působí technologie „motion-capture“ reálně a to se jedná o tři metry vysoké, modré humanoidy se špičatými zuby a ocasem! Každý mimický sval, každý pór na jejich těle či sebemenší záchvěv větru ve vlasech je stejně skutečný jako v našem světě. Emoce jako zármutek či radost prožíváte spolu s nimi, žasnete nad jejich akrobatickými dovednostmi a smrt každého z nich vás zasáhne stejně, jako by se jednalo o lidskou bytost.

500ddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd

Stejně famózně působí i Pandora samotná, která vypadá jako pohádková verze Amazonského pralesa. Zde teprve plně pochopíte význam technologií pro filmové odvětví, neboť ač se to vůbec nezdá, tak je celé prostředí vyrenderované na počítači a přesto každý lístek, kůra stromu či hrst zeminy je absolutně totožný s reálným podkladem, tudíž rozdíl nemáte šanci poznat. Jelikož se ale jedná o jinou planetu, tak si pro diváka Cameron připravil i pár mimozemských vychytávek. Hlavní město klanu Na´Vi je v několik set metrů vysokém stromě, v noci se celá džungle rozzáří stovkami barev všeho druhu a najdeme tu desítky tak pozoruhodných a originálních rostlin či živočichů, že na jejich celkové prozkoumání vám zkrátka jedna projekce stačit nebude.

500bbbbbbbasddddddddddddddddddddddddddddd

Paradoxem filmu je, že i přes svou dokonalost je v mnoha ohledech silně neoriginální. Příběh je téměř doslovná kopie Tance s vlky, Pocahontas, Matrixu či Star Wars. Žádné pointy ála Christopher Nolan zde nenajdete, občas i tušíte co se stane dál a jak je tomu zvykem, tak je i zde do děje zakomponováno varování ohledně globálního oteplování. Režisér ale moc dobře ví, jak tento lahodný pokrm předložit konzumentovi, aniž by se mu při jeho vychutnávání neudělalo špatně a tak hned od začátku rádi přistoupíte na pravidla Cameronova univerza, fandíte striktně nalajnovaným postavám a tajně doufáte i v konec, který by se vám jinak příčil. Avatar zkrátka není primárně o svém scénáři, ale o obrazové kráse, která z něho srší po celou dobu. Je to sice v určitých momentech kýč jako prase, ale je tak dobře natočen, že jej právě za to budete milovat a možná si i uvědomíte, že za celý svůj život jste tak propracovaný velkofilm neviděli.

zlym1usssRežie: James Cameron

Scénář: James Cameron

Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez

Premiéra: 17.12.2009

Žánr: Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller

Hodnocení: 90%

Osudy hereckých hvězd

Sam Worthington

10yfaesTento 33ti letý herec se narodil v Austrálii a již od raného dětství toužil po hvězdné kariéře. Krátce po svých dvaadvacátých narozeninách vystudoval „Australský národní institut dramatický umění“ a začal účinkovat v divadle Belvoir Street. V roce 2000 získal díky značnému ohlasu vedlejší roli v komediální dramatu Tanečník, po kterém následovalo několik menších účinkování ve filmech Hartova válka či Rváči. Do podvědomí australské kinematografie prorazil díky ocenění pro nejlepšího herce za drama Somersault.

Celosvětový úspěch ale zažil až v roce 2009, kdy si zahrál v pokračování kultovního snímku Terminátor, s podtitulem Salvation, kyborga Marcuse. I přes rozpačité recenze se kritici schodli na tom, že jeho výkon několikanásobně zastínil i Christiana Balea. Svůj hvězdný status, vyjma Avatara, hodlá potvrdit i za čtyři měsíce, kdy do světových kin vtrhne jako Perseus v remaku Souboje titánů. O tomto charismatickém australanovi toho v budoucnu uslyšíme ještě hodně.
.
.
.
.

Zoe Saldana

zoeaaaaaaaTato krásná afroamerická herečka se sice narodila roku 1978 v New Jersey, ale svých prvních sedm let života strávila v Dominikánské republice, kde se věnovala studii baletu či tance. Po svém návratu do rodné země rozšířila své znalosti i o herectví a na obrazovkách debutovala ve snímku Tanec s vášní.

Poté následovalo mnoho menších rolí, kupříkladu v druhých Pirátech z Karibiku. Zlom v kariéře nastal až v roce 2009, kdy se do kin dostal nový Star Trek, v kterém dostala jednu z hlavních úloh v Kirkově posádce. Paradoxem je, že Zoe je jediným hercem z hlavních postav v Avataru, který se ve filmu objevil pouze ve své „motion-capture“ podobě. I přesto je ale na první pohled znatelné, že ani počítač neskryje její talent a krásu. Příští rok jí můžeme očekávat v thrilleru Takers či komedii Death at Funeral.
.
.
.

Sigourney Weaver

tn2_sigourney_weaver_4Filmová legenda, která i ve svých šedesáti letech stále dokáže uhranout svými hereckými schopnosti a krásou. Do obsazení Avatara se dostala díky dlouholeté známosti s Jamesem Cameronem, který s ní natočil před téměř 30ti lety pokračování kultovního sci-fi hororu Vetřelec. Tuto roli si v průběhu dalších desetiletí ještě třikrát s chutí zopakovala, vždy pod taktovkou jiného tvůrce.

Vyjma akčních či dobrodružných snímků také excelovala i v mnoha komediích a dramatech. Jako příklad se dá uvést Krotitelé duchů nebo Dave.

Díky roli doktorky Grace Augustinové v Avatarovi opět potvrdila svůj status herecké hvězdy, která ani po letech nevyhasla, ba naopak, rozzářila se ještě jasněji. V příštím roce se objeví ve filmech You Again a Crazy on the Outside. Možnost budoucí spolupráce s Cameronem nevyvrací, neboť to byl právě on, kdo z ní udělal světově kultovní osobnost.

Motion capture

Technologie, která v posledních letech zažila obrovský vzestup, se konečně dočkala plného uplatnění ve 3D. Ještě něž přišel Avatar, tak bylo motion-capture používáno primárně v herním průmyslu, kupříkladu české legendě Mafii sloužila k mimickým detailům hlavních hrdinů. Zásadní zlom přinesl až rok 2004, kdy Robert Zemeckis uvedl do kin „Polární expres“, první mainstreamový snímek kompletně vytvořen počítačem s herci přenesenými na plátno díky motion-capture. I přes vizuální kvality se ale jednalo o vesměs hloupé a scénáristicky utahané dílo, tudíž na opravdový nářez si museli diváci počkat další tři roky, kdy na plátno vtrhl Beowulf, brutální severská řež na motivy anglosaské básně. Od toho momentu bylo každému jasné, že právě zde leží budoucnost kinematografie.

polar-hanksPrvní využití technologie motion-capture se stalo v roce 1995, kdy jej použila firma Atari Jaguar ve hře „Highlander: The Last of the McLeods“. Postupem času začal tento novátorský postup nahrazovat počítačem renderované postavy jako Jar-Jar Binks či Glum. Tvůrce to rozdělilo na dvá tábory. Jeden se držel osvědčených metod, druhý MCP. Kupříkladu v roce 2006 na Oscarových nominacích byl jediný film bez technologie snímání pohybu „Auta“ od Pixaru. Teprve po premiéře fantasy „Beowulf“ se začal filmový průmysl plně zajímat o MCP v oblasti mimo animované snímky. Díky tomu má tento rok premiéru nejen Avatar, ale i „Vánoční koleda“ a příští „Alenka v říši divů“ pod vedením Tima Burtona. Ne nadarmo je motion-capture označována za budoucnost kinematografie, neboť díky ní bude moci kupříkladu Indiana Jones zůstat navždy mladý, Han Solo krásný a Luke Skywalker hubený. Nemluvě o věrné podobnosti hlavních postav v hrách založených na filmové předloze ála rok staré „Quantum of Solace“, kde díky MCP byla tvář Daniela Craiga kompletně převedena na hráčovu obrazovku.

V současné době existují tři druhy motion capture:

Optický systém

Na snímaný objekt se nalepí odrazové kuličky, retroflexivní markery, které jsou následně snímány infračervenou nebo červenou kamerou. Od markeru se světlo odráží zpět do svého zdroje a tím se zjišťuje jeho poloha vůči kameře. Pak už pouze stačí správně nastavit dvě a více kamer a začít snímat. Tato technologie je v současné době nejvíce využívána díky své přesnosti záznamu, ale paradoxně je také nejdražší na provoz. Právě zde leží velká část Avatarova rozpočtu.

Magnetický systém

Tento systém motion-capture se používá pouze v případě, pokud není možné použít systém optický (moc silné osvětlení či naopak). Základem je vypočítání polohy objektu od kamery podle na milimetr přesného mapování. Systém také dokáže zaznamenat i rotaci markeru, což pak šetří práci technikům ve studiu (a rozpočet). I přesto je kvůli povětšinou z kvalitativních důvodů lepší využívat optickou variantu.

Optoelektrický systém

Systém používá převážně v datových rukavicích, neboť prsty jsou markery příliš malé a pokud by byly na ruce umístěny, tak by pouze překáželi snímanému objektu v pohybu. Optoelektrický systém tudíž neměří pohyb, ale změnu světelnosti optického vlákna, které je pohybem deformováno. Skloubit jej se systémem optickým je tudíž velmi náročné jak na techniku, tak na schopnosti štábu.

Závěrem

avatar2aaaPlně doufám, že se vám ten předlouhatánský text líbil. Na závěr bych rád pouze napsal, že Avatar je zaručeně nejvíce intenzivní velkofilm od dob posledního Pána prstenů, který vás na dvě a půl hodiny přenese do absolutně jiného světa, v kterém by jste si přáli strávit zbytek svého života. Pokud má smysl zajít tento rok na nějaký film do kina, tak je to rozhodně Avatar v 3D. Za těch pár desítek korun totiž budete odměněni stovkami různorodých pocitů a zážitkem na několik dnů, týdnů, měsíců dopředu.

_______________________________________________________________________________________________

Fotogalerie k článku

Cesta ke článku: Cinemo.cz / FILMY, TOP / RECENZE: Avatar – Revoluce s velkým R
Líbí se ti tento článek? Vlož ho na svůj web. Stačí zkopírovat následující HTML kód a je to!
Sdílej článek na Facebooku:

Autor: LeeVanec Napsáno 17. prosince 2009 | 11:29

Dneska konečně premiéra! Už se nemůžu dočkat!!!

Thumb up 9 Thumb down 1
Autor: Fidla Napsáno 17. prosince 2009 | 21:48

Vynikající recenze, a celkově celý článek dobrá práce! Na Avatara jdu v úterý, mám ale menší obavy.

Thumb up 7 Thumb down 2
Autor: Jakub Miller Napsáno 18. prosince 2009 | 12:42

Pokud překousneš slabší příběhovou stránku, která ostatně k tomuto žánru patří a dokonce je pro to i ideální, tak se zajisté budeš bavit, neboť ten film nenudí ani na sekundu :-)

Thumb up 9 Thumb down 1
Autor: Jakub Napsáno 20. prosince 2009 | 17:28

Sigourney Weaverovu do Vetřelce obsadil Ridley Scott, nikoliv James Cameron. Motion Capture se ve filmu objevilo dříve než v Polárním expresu a to ve Final Fantasy: Esence života – jako kompletní CGI film. Ovšem MC ve filmu byl využit i u starších filmů. Ale jinak pěkný článek.

Thumb up 4 Thumb down 0
Autor: Jakub Miller Napsáno 20. prosince 2009 | 21:12

Vím, že se spletl. Jinak Final Fantasy: Spirit Within je (bohužel) v našich končinách velmi neznámá a tak jsem chtěl upozornit na snímek, který je divákovi známější. :-)

Thumb up 2 Thumb down 1
Autor: Filmy roku 2009 aneb shrnutí trháků, propadáků a zajímavých překvapení v kinech za uplynulý rok | Cinemo.cz - Buď v obraze Napsáno 21. prosince 2009 | 11:17

[…] Nejlepší film roku 2009: Avatar […]

Thumb up 7 Thumb down 2
Přidej komentář

Sledovat nově přidané komentáře k článku

Jaký je váš oblíbený filmový žánr? (max. 5)

Nahrávání ... Nahrávání ...
TOPlist